Vi kommer till hösten flytta in i ett nytt boende, det 5:e i ordningen i familjen. Huset, som är från början av 90-talet har inte renoverats sedan dess och är på 178+27 kvm, i tre våningar, och är i behov av en ordentlig ansiktslyftning - i form av ytskikt, kök, badrum osv.

Jag ser potentialen att ändra om planlösningen, t ex ta bort valv, när vi ändå är i farten. MEN, den här gången har vi 2 barn, varav en kommer födas närmsta veckorna, så att göra allt själv är uteslutet. Har försökt söka mig till information om det går att anlita en arkitekt eller motsvarande som kan stå för idéerna - och som också tar fram en ny planlösning och en åtgärdsplan, men har inte kunnat hitta speciellt mycket information eller bolag för detta.

Jag och min man har resonerat vilka åtgärder vi ser som prioriterade och tänker oss att vi delar upp renoveringen i olika faser, men jag tror att en person som arbetar inom området kan få oss att lägga pusselbitarna rätt och att vi får en åtgärdsplanen som vi kan ha som utgångspunkt och där vi gör visst arbete själva men att en stor del läggs ut till hantverkare.

Någon som har använt sig av arkitekt eller motsvarande för att göra jobb såsom detta?
 
Jag är själv arkitekt, så jag har aldrig köpt in en sådan tjänst, men hittar du någon som passar jobbet och er som personer tror jag att det är en mycket bra ide. Sveriges Arkitekter har en söksida där du kanske kan börja. http://www.arkitekt.se/arkitekt.nu
 
Bra tips, skall besöka hemsidan.

Tror framförallt att man låser sig för mycket vid hur huset är idag, men skall vi ändå göra om golv, vägga och tak, så kan man ju se till att tänka till ordentligt, och då skadaar det inte att få några professionella ögon på det.

Har något tips om en bra person/bolag i GBG-området tas det tacksamt emot!
 
Pratade med min fru som direkt undrade om ni har ritningar på huset. Hon är själv arkitekt och kan kostnadsfritt ge er lite tips om hur ni kan gå vidare.

** redigerad av moderator **
 
Redigerat av moderator:
hallå. skriver 90-talet menar ni 1990-talet. i så fall börja med egna idèer skissa ner, prata med kompisar, titta runt är gratis.. börja med basfakta. el,vvs,grund,vent,dränering,avrinning dagvatten,bärlinor,mm. sen kan man börja med interiör och design och ev. arkitekt. undrar bara renoverar ni för er själva, eller för andra, eller ev. prishöjning. tycker låter lite diffus fråga. har kanske fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.