Hej! Ny här på forumet och hoppas få lite svar av allt kunnigt folk! Jag har vart och kollat på ett litet torp som jag står i valet och kvalet att lägga bud på.. Vatten finns i en djupborrad brunn men dock ej inget avlopp. Eftersom jag planerar att göra om det till ett permanentboende känns det helt avgörande att få till ett fungerande avloppslösning.

Så min fråga är att kan man bli helt nekad att anlägga nån form av avlopp? Kan exempelvis en granne motsätta sig så de inte går att genomföra? Förutsättningarna på tomten efter allt jag läst på kring regler ser ut att vara mycket bra då det gäller avstånd till brunn, tomtgräns och så vidare.. Fastigheten gränsar mot skog och nedanför är det åkermark. Har pratat med kommun i telefon om det och dom kan inte ge nåt rakt svar. Det är en stor tomt så tanken är i första hand trekammarbrunn och infiltration.

Är de nån som har några erfarenhet kring detta?

Trevlig helg!
 
Om det finns kommunalt VA i området så kan dom tvinga dig att ansluta dig till det. Annars har jag svårt att se att dom skulle ha nån vettig anledning att neka.
Det dom möjligen kan ha synpunkter på är själva utförandet av anläggningen. Är det mark som är olämplig för infiltration eller om det finns vattendrag eller annat i närheten så kan man bli tvungen att anlägga minireningsverk istället.
 
Att grannarna kan överklaga ett enskilt avlopp har jag aldrig hört talas om, men man upphör aldrig att förvånas. Däremot kan det eventuellt bli krav från kommunen på att du anlägger minireningsverk istället för infiltration. Rent generellt har reglerna blivit hårdare under årens lopp.

Ett minireningsverk är å andra sidan en bra lösning, som går att använda i de flesta fall, om jag inte är helt fel ute. Det är visserligen dyrare, men kan vara värt kostnaden.
 
Redigerat:
Okej tack för snabba svar! Jag har läst på lite kring minireningsverk och de kan såklart också vara ett alternativ, lite dyrare dock. Fastigheten ligger utanför kommunens detaljplan va jag kan se och hitta ingen info om kommande utbyggnad av kommunalt VA. Känns som de borde ligga i allas intresse att hitta en bra lösning :)
 
Claes Sörmland
Lagen funkar så att du inte har någon automatisk rätt att ha ett avlopp. Vill du anlägga ett avlopp med toalett så krävs det tillstånd. Nöjer du sig med ett BDT-avlopp utan toalett (t ex om du har förbränningstoa) så räcker det med en anmälan. Det åligger dig att visa att din avloppsreningsanläggning inte skadar människors hälsa och miljö och då får du tillstånd. I vissa speciella fall så kan kommunen vara stenhård, säg t ex att din tomt ligger på en stor dricksvattentäkt eller något extremkänsligt kustområde där övergödning är ett problem. Då kan kommunen t o m ha tolkat lagen så att för området så är vanliga avlopp inte är acceptabla. Men detta är undantagen.

Bor man lantligt och inte i ett känsligt område så kan det vara enklare. Har man riktigt tur så ställer kommunen endast normala krav för miljö- och hälsoskydd och marken är sandig och genomsläpplig och grundvattnet står inte högt. Då kan det räcka med en slamavskiljare och efterföljande infiltration i mark. Ställer kommunen högre krav så ska mer till och är marken inte genomsläpplig eller grundvattnet står högt då fungerar det inte med infiltration.

Så kolla först upp:

1. Är det fullt avlopp med WC som gäller för dig?
2. Vad har kommunen för krav för miljö- och hälsoskyddet för ett avlopp på fastigheten?
3. Hur är marken och grundvattnet på fastigheten?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det finns områden där kommunen förbjuder varje form av avlopp. Vi tittade för en del år sean på ett förfallet fritidshus. Där ville kommunen inte gå med på någon som helst form av avlopp. även sluten tank var omöjligt, kommunen motiverade det med att de inte ville ha ytterligare lastbilstrafik på vägen för att tömma cisternen.
 
Tack för svaren, såvitt jag förstår är de "normala skyddskrav" där fastigheten ligger. Finns de något enkelt sätt att kolla mark och grundvattenförhållanden då?
Eftersom jag inte äger fastigheten utan ännu bara är spekulant kan de väl bli svårt att göra någon form av markprov eller liknande antar jag..

Olej, ja de kan ju också va bra att ha i åtanke att en eventuell slambil ska ha bra framkomlighet.
 
Det finns avlopp som inte kräver slamsugningsbil.
 
Men det vore inte vara något problem att göra ett prov för att kolla att infiltrationsbädd är lämplig.

Man gräver en "provgrop" för att
a) se hur långt ner grundvattennivån är, och
b) undersöka vad marken har för jordarter, lera, silt, morän osv.

En infiltrationsbädd skall ligga minst en meter över grundvattnet.
Så om grundvatten-nivån är < två meter under markytan, kan man behöva anlägga en upphöjd infiltration.
Och då kan det behövas en pump, för att få upp avloppsvattnet från trekammarbrunnen till infiltrationsbäddens övre nivå.

Resonemanget ovan utgår från att "normala" förhållande råder, och minireningsverk inte behövs.

http://husagare.avloppsguiden.se/

Och ja, väg behövs för slamsugaren.
Men det behövs ju för mycket annat också, från Sophämtning till Postnord, DHL, Ambulans och Brandkår :surprised:
 
Om man bara är spekulant på tomten så är det inte så lätt att gräva en 2 meter djup provgrop...
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det man kan göra med datorn är att titta på SGUs kartor. De ger i alla fall en fingervisning om jordart och avstånd till berg (som man nog med lite allmän känsla för geologi/landskap kan se när man tittar på tomten.)

Är det t ex lera eller annan finkornig jordart i backen så är ju alla planer på billig infiltration som bortblåsta och det behövs en dyrare anläggning för att nå normala krav vad gäller miljöskyddet (fosforn ställer till det).
 
Claes Sörmland skrev:
Det man kan göra med datorn är att titta på SGUs kartor. De ger i alla fall en fingervisning om jordart och avstånd till berg (som man nog med lite allmän känsla för geologi/landskap kan se när man tittar på tomten.)...
Det skiljer väldigt mycket även vid små avstånd har jag sett här i närområdet.
När det grävdes hos mig fanns inget vatten på tre meters djup för sju år sedan.

På en tomt alldeles intill är det 90 cm ner till vattnet, nu när det är torka och extremt lågt grundvatten, och de till och med varnar för ransonering.
 
Satt och kollade lite på SGU:s hemsida på kartan där och enligt den ska de va sandig morän på fastigheten.. men som sagt innan så kan de ju säkert variera mycket lokalt också.
 
useless skrev:
Om man bara är spekulant på tomten så är det inte så lätt att gräva en 2 meter djup provgrop...
Vid "rätt" jordmån kan man göra ett två meter djupt hål med ett jordborr, som Skurupsborren t.ex:

[video=youtube;VUyfq044w7g]https://www.youtube.com/watch?v=VUyfq044w7g[/video]

Lämnar knappt några spår efter sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.