Jag undrar hur det funkar om det sedan 35 år tillbaka står en rejäl vedbod som sägs tillhöra min fastighet på kommunal mark... Enligt gamla papper har nån anmält vedboden för 30 år sen. Kommunen har visserligen kommenterat att den saknar tillstånd men sen ändå bara kommenterat att storleken på den måste ändras och det har sedan gjorts i samband med denna gamla anmälan. Kan jag nu på något sätt hävda att kommunen legitimerat detta svartbygge och gjort det "vitt" genom att inte ålägga mig att riva det?
 
Efter 10 år är svartbygget preskriperat och kommunen kan inte tvinga dig att riva det, men det är fortfarande ett svartbygge, och kan påverka dina möjligheter om du söker bygglov för andra saker.
Nu stod väl inte skjulet på din mark, annars kan man alltid söka bygglov i efterhand för svartbyggen, ryms det i detaljplanen, får man oftast lov då (visserligen med straffavgift)
 
Plutus skrev:
Efter 10 år är svartbygget preskriperat och kommunen kan inte tvinga dig att riva det, men det är fortfarande ett svartbygge, och kan påverka dina möjligheter om du söker bygglov för andra saker.
Nu stod väl inte skjulet på din mark, annars kan man alltid söka bygglov i efterhand för svartbyggen, ryms det i detaljplanen, får man oftast lov då (visserligen med straffavgift)
Stämmer det där om 10 år och svartbygge? Trodde bara sånt gällde på ens egen fastighet.
 
har en bod som står precis utanför tomtgränsen som är prydligt inritad på alla kartor som finns den är min och när jag sökte bygglov för några år sen så frågade jag vad som gäller egentligen.
Den jag frågade ryckte på axlarna och sa mer eller mindre att den står inte på din tomt och den har stått där så länge så vem bryr sig
 
Om den står utanför den fastighet som du köpt så måste den räknas som lös egendom och kan knappast ha ingått i köpet av fastigheten. Såvida du inte samtidigt även köpte den "lösa" vedboden i en separat affär? Om du då inte har köpt den så tillhör den inte dig.
 
boden ingick i husköpet det är den gamla bygghutten som förra ägaren köpte loss när bygget var klart tidigt 70 tal att kommunn inte bryr sig kanske kan ha nå att höra med att marken där dn står ägs av samfälligheten som mitt hus tillhör
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.