Jag har läst i den klistrade tråden "rengöra glaset på kamin" men det verkar mest vara rengöring från sot som behandlas där. Mina glas har liksom blivit immiga och gråaktiga och ytan på insidan där det är immigt är lite skrovlig. Man känner tydlig skillnad när man drar med nageln från rent glas och sen in på den skitiga ytan.

Vad kan detta vara? Kan man förstöra glasen med för hög temperatur eller är detta helt enkelt jävligt inbränd sot? Jag har provat att ta med Svinto men det biter inte. Att prova med blött papper och aska verkar bara löjligt efter att ha provat med Svinto. Andra tips?
 
Aska och blött papper funkar, prova.
 
Nej, det fungerade inte. Provade precis. Håller på att tråckla över en bild från min mobil men min bluetooth strular!
 
Så här ser det ut. En mjölkig beläggning.

Kan glaset skadas av för hög temperatur? På bilden syns det värsta området, på ett av sidoglasen. Men det finns även på andra sidan och på själva luckan.

kaminhelvete.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sådär ser mina glas ut oftast och det går alltid bort med aska. Men det kan vara något annat, var har du eldat med?
 
Jag gnuggade ganska hårt med vatten och aska på ytan som syns på bilden. Händer inte ett dugg. Får kanske ta detta med kaminåterförsäljaren och se om den har något medel. Annars får de byta glasen.

Jag har eldat med mestadels gran. Kaminen är använd en säsong och jag har inte eldat nåt skit. Den enda synden jag gjort är att använda ett par lister för att tända med en gång samt slängt in ett par wellpappkartonger en gång. Men denna beläggningen vill jag bestämt påstå fanns redan då och det skall ju verkligen inte spela nån roll.
 
Har pratat med återförsäljaren och man märker ju direkt att detta är ett vanligt problem eftersom man inte ens hinner avsluta meningen innan de börjar raljera om att det minsann inte går att göra nåt åt det. Och så är det säkert. Däremot kan man ju undra vad det är för skitglas de sätter i sina kaminer egentligen. Ska man inte kunna elda med granved utan att kaminen förstörs? Jag vet att granved ger en högre temperatur i kammaren men det ska den väl ändå tåla? Sen har jag visserligen en Contura 800-serie och den är ganska liten, dvs vedklabbarna ligger ofta ganska nära glaset. Hävdar ändå att detta är skit faktiskt. Tur att kaminen står i källaren och inte i ett vardagsrum där man vill ha lite fint. Detta ser ju för jävligt ut...

Priser för den intresserade:
Luckglas = 1300:-
Sidoglas = 700:-

Skulle alltså kosta mig 1400:- att få nya sidoglas. Luckglaset ser inte så illa ut så det går ju att leva med.
 
Testa med rengöringsmedel till glashällsspis. Funkar väldigt bra för mig.
 
Himmapularen skrev:
Testa med rengöringsmedel till glashällsspis. Funkar väldigt bra för mig.
Funkade inte tyvärr. Glasen är nog förstörda. Skiten har liksom bränt in i glaset.
 
M
bonkeman skrev:
Funkade inte tyvärr. Glasen är nog förstörda. Skiten har liksom bränt in i glaset.
Det finns ju speciella rengöringsmedel för braskaminer, men är det riktigt illa bränt så lär nog inte de heller funka.

Ugnsrengöring brukar ju vara överdjävligt på att ta bort fastbrända saker. Vet inte hur bra det är på glas, men å andra sidan är glasen redan förstörda kan man ju testa sig fram...
 
Jag eldar oftast med lövträ, de kanske ger en aska som lättare rengör. Kan säga att jag aldrig gått bet på att rengöra kaminglas med aska, hur nedsmutsade de än varit. Och jag har eldat med det mesta som brinner.
Att glaset skadats tror jag inte, det låter konstigt.

Tyvärr har jag inget annat tips att ge dig än att testa med aska från lövträd.
 
bonkeman skrev:
Priser för den intresserade:
Luckglas = 1300:-
Sidoglas = 700:-

Skulle alltså kosta mig 1400:- att få nya sidoglas. Luckglaset ser inte så illa ut så det går ju att leva med.
Gå till glasmästaren och köp nya glas. Kostar max någon hundralapp.
 
  • Gilla
Evatora
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Gå till glasmästaren och köp nya glas. Kostar max någon hundralapp.
Där har du fel. Sådant glas är SKIT dyrt! Runt 2-2500:-/kvadrat
 
Fast å andra sidan kanske dom inte e så stora. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.