Hej.

Jag ska tilläggsisolera vinden på mitt sjuttitalshus. Vinden är i dag isolerad "på rätt sätt" såvitt jag förstår med en fuktspärr först, sedan isolering (mineralull, ca 25 cm) och sedan ett brädgolv. Jag hade egentligen tänkt bryta bort det befintliga golvet, regla upp, lägga på ca 20 cm isolering till och sedan lägga ett nytt brädgolv. Men nu när jag har insett att det är ett himla jobb att få bort det befintliga golvet som är spåntat och välspikat så funderar jag på att helt enkelt låta det ligga kvar och lägga tilläggsisoleringen uppe på det gamla golvet. Planen är alltså att regla upp, lägga på mer isolering och sedan ett nytt brädgolv. Jag utgår då från att det gamla brädgolvet inte i sig kommer att binda upp någon fukt emellan de två lagren med isolering om det får ligga kvar. Det är ju inte helt tätt. Och fuktspärren ligger alltså sedan tidigare där den ska, under (den nuvarande) isoleringen och någon ytterligare fuktspärr lägger jag förstås inte:) Jag har också svårt att se att isoleringsverkan skulle bli sämre bara för att det finns ett brädlager mitt i isoleringen.
När jag är färdig skulle det alltså se ut så här underifrån räknat: ]1. Fuktspärr (befintlig) 2. Isolering (befintlig) 3. Brädgolv (befintligt) 4. Isolering (ny) 5. Brädgolv (nytt).

Jag vore tacksam för synpunkter på detta förfaringssätt. Kan det funka att göra så eller kan det bli något problem tror ni?
 
Ligger befintlig isolering dikt an mot brädgolvet eller är det en stor luftspalt? En omfattande luftspalt mitt i konstrktionen kan skapa onödiga köldbryggor, men i övrigt ser jag inga problem med lösningen.
 
Nej, jag lägger ju isoleringen direkt på det befintliga brädgolvet i så fall.
Tack för ditt svar!
 
Jag menar under det befintliga brädgolvet? Är det en luftspalt mellan brädgolvet och underliggande befintlig isolering?
 
Det verkar vara lite olika (kanske den gamla isoleringen har sjunkit ihop genom åren?) Jag har ju bara kollat på en mindre yta, där jag brutit upp det gamla golvet, på vissa ställen ligger isoleringen ända upp mot golvet, men verkar vara betydligt vanligare att det är upp till 5 - 6 cm från isoleringen upp till brädgolvet. Men jag vet ju inte riktigt hur det ser ut överallt. För att veta det behöver jag ju bryta upp hela golvet, vilket jag alltså helst inte vill. Men kan en sådan köldbrygga i så fall ge upphov till fuktproblem, eller försämrar den bara isoleringen?
 
Det år luften som år inlåst i frigoliten resp ullen som isolerar. Saknar det utrymmet mellan isolering o det gamla golvet förbindelse med utsidan, kan du utan problem lägga isolering på. Du kan testa detta genom att såga ett mindre hål i det gamla golvet o kolla ifall det drar! Annars bör du riva /lyfta golvet .
 
Tack för synpunkterna torpet och kamilenski. Jag har funderat över natten och det lutar nu nog åt att jag ändå lägger ner tid och möda på att ta bort det befintliga golvet för att få till stånd en så bra isolering som möjligt när jag nu lägger ner pengar och arbete på det. Latmasken i mig får helt enkelt acceptera det svettiga jobb som nu väntar på mig uppe på vinden :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.