har en bild hur mitt kök ska vara.
nu går sladden från spisen upp i väggen från mitten av spisen sen ca 1m sen viker den åt höger .
ska ha belysning o kontakter under o i skåpet , och en kontakt till fläkten oxå , hur ska jag göra .
kan man ta ström från spissladden?
o kan man det ska jag lägga en dosa precis bredvid sladden o en ovanför skåpen eller?
mvh jocke
 
  • kök spis.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte brukligt att göra så då spisen brukar vara säkrad minst 16A, och det vill man inte ha på belysning, blir bökigt med 2,5mm² kabel överallt.
 
ok har en strömbrytare jämte dörren , kan man gå från den då?
var säkrad 20A med 4kvmm sladdar
 
Redigerat:
Det beror på vad ni tänker stoppa i dom nya kontakterna (samtidigt), vattenkokare, kaffebryggare, köksbjörn, diskmaskin ...
Och sedan beror det på vad denna grupp som matar strömbrytaren redan används till - det finns troligen ett antal uttag också, och vad sitter normalt i dessa?
Säkringen är troligen på 10 A = 2300 W så det är bara att summera.
 
Och varför skulle man inte få att köra med 2,5 och 16 A till alla uttagen? Dessa är godkända ju för 16A!
Man drar kabel utanpå och det blir ok. Eller är det nya föreskrifter???

Jag skulle säkra ner gruppen till 16 A och sen dra EKK 2,5 till samtliga uttag. Ugn och häll kan dela på 2 faser medan den sista skulle mata DM och uttagen.

Men men. Ni andra kan det bättre. Spec Bo.
 
Redigerat:
Nu var ju tydligen spisen säkrad 20A (troligen då enfas?). Vägguttag får inte säkras med 20A. Så spisen går bort som anslutningskälla.

Som sagt gruppen till belysningen beror ju på vad som redan går på den och vad man kan vill ha i köket. I köket vill man ju typiskt ha en kaffebryggare, kanske en vattenkokare, kanske brödrost. Alla dessa apparater drar typiskt 1000 - 2000 watt per styck, på en säkring på 10A så kan du belasta 2300w (10A x 230V). Vill du sedan ha en diskmaskin, mikrougn osv, så brukar man vilja ha dessa på egna säkringar efterssom de drar såpass mycket.

Om säkringen som matar taklampan bara matar den och kanske sågon enstaka lampa ytterligare, så drar det såpass lite att helt klart kan köra ex. en kaffebryggare samtidigt. Den fläkt får du kolla vad det står för märk-effekt på, men fläktar brukar inte ha jättehög effekt.
 
Sa aldrig att det inte går, bara att det inte är brukligt. Vanliga 230V Schuko-uttag kan man köra 16A på om de är märkta 16A. Nu vet vi ju inte vad för slags belysning TS tänkt sig men 16A/2,5mm till den? Ja, kanske, kanske inte. Nu hade ju TS 20A och troligen 1-fas till spisen så då skiter det sig iaf om inte en undercentral monteras.
 
1 fas. Oj. Dumma jag :blushing:
 
får nog ta hit en elektriker
 
corsamannen skrev:
får nog ta hit en elektriker
Det låter som ett väldigt klokt beslut!

Lycka till!

//Patrik
 
Ja, absolut :)
 
Kolla först om du har enfas eller trefas till lägenheten.

(Om du har en modern central med jordfelsbrytare så är du säker på att det är enfas om jordfelsbrytaren är "två säkringar" bred. Om den är "fyra säkringar" bred så kan det vara trefas men det är inte säkert).
Om du kan se din elmätare (i källaren eller i lägenheten) så kan du se om du har en eller tre proppar på "mätartavlan". En = enfas, tre = trefas.

Om du har trefas så skulle du kunna byta ledningar till spisen så att du får 3*16A. Då blir det åtminstone lagligt om än "konstigt" att använda spismatningen både till spis/ugn och uttag/belysning.

Om det är extremt viktigt att inte behöva dra några nya kablar och du har enfas och därmed inte kan byta bort 20A till spisen så kanske (?) det är godkänt att montera en undercentral i ett av skåpen, som dels matar spisen och dels har säkringar på 10/16A för de uttag och belysning som ska gå på samma matning. Lämplig märkning på huvudcentralen är då ett måste, "ingen" förväntar sig att man ska stänga av en 20A-säkring i huvudcentralen för att bryta uttag/belysning.

Men om du ska ha den där fläkten monterad sådär så blir det ju ändå antingen utanpåliggande kabel eller så får du fräsa in nya rör i väggen. Då kan du kanske lika gärna dra nytt ända till centralen?


P.S. ett tips är att 10A räcker inte om du samtidigt vill köra diskmaskin, vattenkokare, och/eller mikro-kaffebryggare. (Kaffebryggare och mikro går bra att köra samtidigt, men att blanda de andra blir för mycket på 10A).
 
corsamannen skrev:
får nog ta hit en elektriker
Jag tror att elektrikern kommer att hitta en bra lösning d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.