Hej, vet inte om jag hamnar rätt.

Men denna, stor dosa till en liten sketen ringklocka. Känns onödigt 2023.

Kan jag bara bort den eller vad kan det tänkas finnas bakom? Är det kabel dragen innanför väggarna för en enkel ringklocka?

Har väl suttit sedan huset byggdes.

Tack på förhand!!
 
  • Vit väggventil högt upp på en vägg, nära taket, vattenfläckar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild av en vit dörr och karm med en svart ringklocka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Det beror ju på lite om du vill ha en ringklocka. Gissar att du inte vill det, åtminstone inte en analog.
Sedan hade åtminstone jag öppnat den och kollat om den är ansluten till en trafo i elcentralen. Är den det så får du plocka bort så att det inte ligger spänning på i väggen i onödan. Är det bara batterier hade jag rivit.
 
  • Gilla
Tummen_mitt_i_hand och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Det beror ju på lite om du vill ha en ringklocka. Gissar att du inte vill det, åtminstone inte en analog.
Sedan hade åtminstone jag öppnat den och kollat om den är ansluten till en trafo i elcentralen. Är den det så får du plocka bort så att det inte ligger spänning på i väggen i onödan. Är det bara batterier hade jag rivit.
Tack! Ja, den är onödigt ful och stor.

Blir nog målaren som plockar den. Men om det ligger spänning? Om det inte är batteri, hur gör man då? Inte för inte att jag har det användarnamn jag har...🙈
 
J
T Tummen_mitt_i_hand skrev:
Tack! Ja, den är onödigt ful och stor.

Blir nog målaren som plockar den. Men om det ligger spänning? Om det inte är batteri, hur gör man då? Inte för inte att jag har det användarnamn jag har...🙈
Då sitter det troligen något liknande denna bredvid skåpet där du har säkringarna. Då får man bryta all ström innan den plockas bort av en person som identifierar sig som elektriker. Finns inte det så är det säkert batterier i enheten på väggen.
Elektrisk installation av ringledningstransformator på DIN-skena, grå, med röda säkringsbrytare, elskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tummen_mitt_i_hand
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Då sitter det troligen något liknande denna bredvid skåpet där du har säkringarna. Då får man bryta all ström innan den plockas bort av en person som identifierar sig som elektriker. Finns inte det så är det säkert batterier i enheten på väggen.
[bild]
Så här ser det ut under locket. Den sitter visst där.

Vet inte hur jag kan få bort ström bara från den?
 
  • Eldosa med transformator, kablar, och terminaler monterade på vägg; öppet lock, installationsarbete pågår eller underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med automatsäkringar, jordfelsbrytare och elmätare mot vit vägg. Numrerade platser för översikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svensk elektrisk dokumentation, säkringsinformation och kabelarea, daterad 19 augusti 1998.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom transformatorn sitter i enheten, så måste det finnas 230 V matning. Kanske sitter enheten direkt på en eldosa eller en slangmynning ? I vart fall, så måste matningen antingen isoleras väl eller helt tas bort innan du river bort lågspännings kablarna.
 
  • Gilla
Tummen_mitt_i_hand
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Eftersom transformatorn sitter i enheten, så måste det finnas 230 V matning. Kanske sitter enheten direkt på en eldosa eller en slangmynning ? I vart fall, så måste matningen antingen isoleras väl eller helt tas bort innan du river bort lågspännings kablarna.
Säg att det kommer ur ett rör. Hur gör man då så att matningen försvinner? Tejpa rejält med eltejp. Amatörlösning.
Hitta ursprunget?

Känns ju sådär att ta dit en elektriker för en sån skitsak.

Tack!!
 
Här kommer kablarna. Godkänt att surra trådarna i den röda konan och stoppa in i väggen?
 
  • En röd plastskopa på ett skrivbord med mjöl eller pulver runtomkring. Slitage och användning syns på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en möjligen skadad vägg där MDF och vitmålad yta möter, med synlig elektrisk ledning och hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
T Tummen_mitt_i_hand skrev:
Säg att det kommer ur ett rör. Hur gör man då så att matningen försvinner? Tejpa rejält med eltejp. Amatörlösning.
Hitta ursprunget?

Känns ju sådär att ta dit en elektriker för en sån skitsak.

Tack!!
Precis som sagts ovan så bör du följa matningen tillbaka om det inte är en dosa bakom enheten. Du bör inte bara tejpa 230kablar och trycka ihop i ett rör. Leta bakåt från ringklockan mot elcentralen. Någonstans bör en dosa finnas, där det är kopplat. Då kan man, med strömmen avstängd kunna koppla bort/dra ut trådarna ordentligt. Annars får du väl koppla in en ny dosa bakom och sätta dit 2 wago. Edit, skrev efter du skickat. Jag hade inte tryckt in kablarna i röret. Ser ut att finnas möjligheter att hitta andra änden av det röret, alternativt avsluta med en ny dosa.
 
  • Gilla
Tummen_mitt_i_hand och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Precis som sagts ovan så bör du följa matningen tillbaka om det inte är en dosa bakom enheten. Du bör inte bara tejpa 230kablar och trycka ihop i ett rör. Leta bakåt från ringklockan mot elcentralen. Någonstans bör en dosa finnas, där det är kopplat. Då kan man, med strömmen avstängd kunna koppla bort/dra ut trådarna ordentligt. Annars får du väl koppla in en ny dosa bakom och sätta dit 2 wago.
Tack!! Ja, vi letade dosa på väggen i närheten men hittade ingen.
Finns vägguttag/strömbrytare i hallen där ringklockan sitter.
Vanligt att man matar från dessa?

Mvh
 
Kanske.
Bryt den säkringen du tror som matar ringklocken, kontrollera om den blivit spänningslös. Kalla vad mer som blivit spänningslöst, i någon av de sakerna har troligen matningen till ringklockan.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
T Tummen_mitt_i_hand skrev:
Tack!! Ja, vi letade dosa på väggen i närheten men hittade ingen.
Finns vägguttag/strömbrytare i hallen där ringklockan sitter.
Vanligt att man matar från dessa?

Mvh
Så skulle det kunna vara, om du bryter säkringen för belysningen så kommer ringklockan i så fall sluta fungera. Och annars kan du prova bryta en annan säkring för att se om den slutar fungera.
När du tror du vet var den går så kan du bryta strömmen (på huvudbrytaren) och sedan skruva loss och se om du hittar andra änden på den blåa och svarta där du förmodade. Kolla också dosan för belysningen.
Ett annat knep är att rycka lite i kablarna och se om du kan höra (i väggen) var de går eller om du kan låna en dragfjäder och köra in när strömmen är av.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
S sblixten skrev:
Så skulle det kunna vara, om du bryter säkringen för belysningen så kommer ringklockan i så fall sluta fungera. Och annars kan du prova bryta en annan säkring för att se om den slutar fungera.
När du tror du vet var den går så kan du bryta strömmen (på huvudbrytaren) och sedan skruva loss och se om du hittar andra änden på den blåa och svarta där du förmodade. Kolla också dosan för belysningen.
Ett annat knep är att rycka lite i kablarna och se om du kan höra (i väggen) var de går eller om du kan låna en dragfjäder och köra in när strömmen är av
Tack allihopa!!!

Hittade vilken säkring den ligger på. Men den känns rätt bred 😄
Matsal,hall, badrum och sovrum.

Hall och matsal ligger i anslutning.
Dosan för belysningen? Uppe från taket alltså? Inte strömbrytaren?

Nu har det blivit en principsak, skiten ska bort.
 
  • Utskrift av dokument med tabell, text på svenska, rörande belysningsgrupper och vitvaror, vissa värden markerade.
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
T Tummen_mitt_i_hand skrev:
Tack allihopa!!!

Hittade vilken säkring den ligger på. Men den känns rätt bred 😄
Matsal,hall, badrum och sovrum.

Hall och matsal ligger i anslutning.
Dosan för belysningen? Uppe från taket alltså? Inte strömbrytaren?

Nu har det blivit en principsak, skiten ska bort.
Det finns två sätt att göra detta och de har redan nämnts:
1) öppna kopplingsdosor/vägguttag och försök hitta var sladdarna till ringklockan utgår ifrån. Man får rycka i dom för kolla om det är dom. Rycka hårt alltså. Jag hade brutit strömmen på huvudströmbrytaren innan jag gjorde detta. Du bör också ha något sätt att kontrollera om det finns spänning i en kabel innan du börjar rycka. Det kanske vissa skulle säga är överflödigt om du bryter med huvudströmbrytaren men ... jag kollar alltid.

2) bryt strömmen och stoppa in en dragfjäder i röret som mynnar bakom ringklockan. Mata in den tills det tar stopp. Då är du sannolikt där kablarna utgår ifrån. Det är lite trixigt det där med dragfjäder. Särskilt om det redan är draget label i röret. Finns särskilt smörjmedel att använda. Du får lyssna i väggarna vart den tar vägen.

När du vet var kablarna utgår ifrån så skruvar du loss dom och sen drar du ut dom ur röret. Sen fyller du bara igen/spacklar och målar över. Jag hade tagit och sparat en bild och måttat exakt var det här röret mynnar för sån är jag (kan ju vara bra att veta nån dag..)
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
T Tummen_mitt_i_hand skrev:
Tack allihopa!!!

Hittade vilken säkring den ligger på. Men den känns rätt bred 😄
Matsal,hall, badrum och sovrum.

Hall och matsal ligger i anslutning.
Dosan för belysningen? Uppe från taket alltså? Inte strömbrytaren?

Nu har det blivit en principsak, skiten ska bort.
Om du har någon mer dosa som varken är strömbrytare eller takdosa, så skulle jag börjat leta där.
Ofta drar man ej fas till takdosan. Och likaså kan nollan saknas i brytaren.
Jag gissar på en tredje dosa, men det går ej att veta. Försök se åt vilket håll de går från ringklockan och försök ryck lite och lyssna. Glöm inte bryta strömmen först.
 
  • Gilla
Tummen_mitt_i_hand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.