Hej!

Bor i ett radhus (bostadsrätt) med källare sedan två år tillbaka.
Till en början blev källaren bara en avlastningsplats från flytten.

Pö om pö har jag och min sambo rensat i källaren. I våras köpte vi en heltäckningsmatta till det stora ”hobbyrummet”, säljarna vi köpte bostaden av hade haft det, men vi var tvungen att slänga den på grund av att den var full med hundhår.

Men vi har inte haft möjlighet att rulla ut den då vi haft fullt med grejer där. Nu under semestern har vi rensat och äntligen fått in den.

Upptäcker dock att det är fukt längst ner vid dörrkarmen. Det var en ”klack” från en tröskel på båda sidorna av dörrkarmen som båda var fuktskadade.

Vet inte hur långt upp det är fuktigt, men går i tankarna att ta bort hela dörrkarmen.

Ursäkta det långa utlägget, men min fråga är egentligen om det är lugnt att ta bort dörrkarmen eller om den kan vara bärande?

Vad jag läst mig till så bör den inte vara bärande, men då man aldrig gjort något sånt här innan så vill man inte bara köra.

Längan är byggd i slutet av 40-talet.

Bild på dörrkarmen
Oorganiserat rum med prylar, skrivbord, dator, skadad vägg, tvättpåsar och en tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på ena sidan där jag tagit bort ”klacken”
Vit pelare med flagande färg och rost vid basen, skräp och smuts på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fråga om ni behöver veta någonting eller vill ha fler bilder.

Tack på förhand,

Markus
 
Det vore extrem otur om den karmen är bärande.

Spontade taket, har det en spikrad i linje med dörröppningen?
Om inte så är det ingen mellanbjälklagsbalk över dörröppningen.
 
Skruvade bort klamrarna till kabeln som går där, där gömde sig en springa där man kunde kika in ovanför dörrkarmen.

svårt att få en bild, men där kan man se en träbit som visar sig vara ovanför dörrkarmen på andra sidan.

Bild visar glipan och träbiten som nämts IMG_6126.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samma träbit från andra sidan Vit träpaneltak, elledning, fasta klamrar, sprickor, röd pil pekar på skada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men har bestämt mig för att bara ta bort det som är fuktskadat och ersätta med nytt. Tills vidare i alla fall.
 
B
Tror knappast det där är bärande.

Vi hade samma problem i vår källare. Om man låter karmen sluta några mm över golvet så får man en luftspalt som torkar ut, och förhindrar fukten som kommer från golvet att nå träet.
 
Hade liknande problem och sågade helt enkelt av skadat virket och ersätta med att gjuta nytt i betong. Blev hur bra som helst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.