Hej!

Huset har FTX. Vi har den dock nästan aldrig igång, det är bra luft ändå. Sommarnätter i juli får den gå för att hålla ner temperaturen lite.

I källaren vill vi höja takhöjden i allrummet (det stora). Där går idag ventilationskanalen som går till det inringade utsuget. Den vill jag ta bort.

Så min fråga - tror ni det är OK att ta bort inringat/markerat utsug? Toaletten i fråga används kanske en gång var tredje vecka. Vi har fyra andra toaletter..

Jag tänker att det ändå finns ett annat utsug i spa-avdelningen bredvid.

Tack för era tips.
Källare.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Det låter inte så hälsosamt varken för er eller huset att inte köra ventilationen. Vad är anledningen till att du inte kör den?

Även om du väljer att inte köra ventilationen. Så tror jag att den dag du ska sälja huset, att det kan bli problem när du saknar frånluft på toaletten.

En annan fråga, är du säker på att den kanalen du vill riva inte även försörjer spa avdelningen?
 
Vi har självdrag än så länge och inget utsug på toa och det hänger kvar lääääänge när någon "gjort det stora". Dessutom dras ju lukten ut ur rummet om utsuget sitter i ett annat rum. Värt att tänka på iaf.
 
Tack för svaren,

Anledning att vi inte kör ventilationen - vi tycker vi har bra luft utan ventilationen. Vi har 6 eldstäder, så det blir därigenom viss mån av självdrag. På en av dem har vi alltid öppet spjäll.

Hur menar du med problem vid försäljningen - att en besiktningsman skulle göra nedslag på att frånluft saknas på denna toalett?

Kanalen försörjer inte spa-avdelningen, det har jag kollat.
 
Bråkis skrev:
Hur menar du med problem vid försäljningen - att en besiktningsman skulle göra nedslag på att frånluft saknas på denna toalett?
Det kan väl räcka med att en potentiell köpare "saknar" frånluft på toan. Vad det sen skulle innebära i "kronor och ören" är nog rätt svårt att bedöma i förväg. Kanske inget. Kanske det som gör att köparen drar sig ur.
 
A
Antagligen skulle det bli e anmärkning om att det saknas frånluft. Antar att vissa köpare (inkl mig) skulle bli tveksamma och dessutom fundera över hur bra/seriös ventilationsanläggningen är när man missat att monterat ett utsug i en toalett.

Finns det inte "platta"ventilationskanaler du kan byta till?
 
kodrod skrev:
Finns det inte "platta"ventilationskanaler du kan byta till?
Intressant, jag ska undersöka!
 
Ventilation tenderar att vara styvmoderligt behandlat. Om värmesystemet lägger av, struntar du i att byta anläggning då också? Det blir ju hyfsat varmt inne ändå, speciellt när vi kör brödbak i köket...

Självdrag funkar så länge det finns en motor för självdraget. Eldar man i öppen spis, med olje- eller vedpanna, så funkar det utmärkt. Men sällan annars. En köpare av huset vill gärna se att alla husets system fungerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.