Takbjälklag i garage med synliga träbjälkar och isolering mellan tegelväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ett garage som är ca 5x12 meter. Det är murat med dubbla tegelväggar med isolering mellan. Takstolarna vilar på den yttre väggen medans bjälklaget (som bär upp innertaket vilar på den inre väggen. (Se bild) Jag skulle vilja ta bort innertaket och bjälklaget för att få högre takhöjd. Men är osäker om bjälklaget har någon mer funktion än o hålla upp innertaket?

Kan jag ta bort bjälklaget?
 
En bild på takstolen hade varit bra
 
Är en vanlig A-takstol.
 
Trekantig takstol konstruerad av tre ihopsatta träreglar mot en vit bakgrund. Så typ så här ser den ut.
 
Ja då ska ju inget behöva hålla ihop väggarna. Det.borde synas vid infästning om balkarna fyller funktion av att hålla ihop ytterväggarna. Det finns ju även en risk att de håller upp den inre raden tegel från att ramla in.

Om bjälklaget känns seriöst fastsatt i väggen hade jag nog satt vinkeljärn och virke mellan bjälklaget och takstolen. Och sedan kapat balkarna längs med insida av inre tegelväggen.

Edit. Ser inte alls fastsatt ut och bör vara hel lugnt att ta bort. Förutsett att tegelväggen känns stabil.
 
Om takstolarna är försedda med hanbjälkar (som inte syns på bilden) har inte golvbjälkarna någon bärande funktion. I en hålmur, som det är fråga om, ligger bärningen vanligen på den inre muren. Bägge murdelarna ska dock vara kramlade med jämna avstånd så någon risk för att de glider isär finns inte. Glasullsisoleringen är sentida. Finns det verkligen äldre isolering i hålrummet? Jag skulle tippa att det är ett 30-talshus om man ska gå efter golvbjälkarnas dimensioner.
 
  • Gilla
anaitis
  • Laddar…
1940-talet är det byggt på, osäker om det finns kramlor, hur kollar man det? Och om det saknas kanske bjälklaget ändå har en funktion?

J justusandersson skrev:
Om takstolarna är försedda med hanbjälkar (som inte syns på bilden) har inte golvbjälkarna någon bärande funktion. I en hålmur, som det är fråga om, ligger bärningen vanligen på den inre muren. Bägge murdelarna ska dock vara kramlade med jämna avstånd så någon risk för att de glider isär finns inte. Glasullsisoleringen är sentida. Finns det verkligen äldre isolering i hålrummet? Jag skulle tippa att det är ett 30-talshus om man ska gå efter golvbjälkarnas dimensioner.
 
Här ligger ju takstolarnas tryck på den yttre muren, är det ovanligt
 
Det finns nog lika många småvarianter som det fanns murare. Är murarna inte kramlade så finns det bindestenar på tvären. Kom ihåg att tekniken att mura är mycket gammal och kunskaperna var väl spridda. Jag tycker att det verkar vara samma typ av tegel i båda murarna, så det är nog inget problem. Ofta valde man fasadtegel ytterst, som var finare men inte så starkt.
 
Mörk bild av en vind med träbjälkar och dammpartiklar i luften.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörk bild av en vind med träbjälkar och dammpartiklar i luften.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oisolerad vind med träbjälkar och sparsamt med gult isoleringsmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre takkonstruktion med träbjälkar och spikar i ett oisolerat loft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
Går bra och höja inner taket, se bara till att ha luftningar från takfot och upp igenom yttertaket och ut. antingen via ventilerad nock eller ventiler.
 
T
Du vekar ha dubbla hanbjälkar, bör nog behålla bägge.
 
Jag tänkte nog ta bort innertaket helt...

[ QUOTE="Takläggare, post: 3459205, member: 178321"]Går bra och höja inner taket, se bara till att ha luftningar från takfot och upp igenom yttertaket och ut. antingen via ventilerad nock eller ventiler.[/QUOTE]
 
Så man kan inte ta bort den nedre? Skulle man kunna sätta den högre upp på själva takstolen?

T Takläggare skrev:
Du vekar ha dubbla hanbjälkar, bör nog behålla bägge.
 
T
B Byggareinorr skrev:
Jag tänkte nog ta bort innertaket helt...

[ QUOTE="Takläggare, post: 3459205, member: 178321"]Går bra och höja inner taket, se bara till att ha luftningar från takfot och upp igenom yttertaket och ut. antingen via ventilerad nock eller ventiler.
[/QUOTE]

Fast du ska väl bara höja upp innertaket?

Du har en hanbjälke nere vid tegelvägen, den som vilar på väggen.den det gamla taket är fast spikat i. sedan en till tvärbalk som syns på bilden.
För att få nya yttertaket att andas, så måste du ha kvar luftningarna, mellan isolering och yttertak, ca 45 mm , hela vägen upp, går köra utan med ekofiber som isolering,.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.