Vi håller på att flytta köket ett par meter i vår lilla sommarstuga. Innan nästa vinter kommer skall vi anlita elektriker för att dra om all el (utanpåliggande kulo från 70-talet, antagligen delvis hemmadragen), inklusive ny central, jfb, fördela elradiatorer korrekt över grupperna osv. Innan detta blir gjort behöver jag dock flytta perilexuttaget till spisen ca 3 meter och detta tänkte jag göra själv. Då är frågan hur jag enklast skarvar kabeln då jag gärna undviker att dra om kabeln från centralen? Kan jag använda en vanlig kulo-dosa och 1.5mm2 EKRK?
 
Troligen är ju ledningen från centralen grövre än så. Vanligt är ju 2,5mm2, men den kan även vara grövre. Men själva principen att du skarvar i en lämplig kulodosa (Lämplig = att kopplingsplinten i den klarar ledningsarean) är troligen OK. (Jag är inte behörig).
 
OK, kollade på kulo-dosa och den var specad till 2.5 mm2 ledningsarea och 440 volt så då skall det inte vara några problem. Får väl dubbelkolla den befintliga ledningen, men den såg inte så grov ut, såg ut som 1.5 mm2.
 
Om det är trefas (fem trådar) skulle jag rekommendera den lite större kopplingsdosan som är 80x80mm än den mindre kulodosan på 60x60. Mycket lättare att få till det med kablarna. Sen kan man ju även använda sig av ubåtar (en slags enpolig sockerbit för den oinvigde...) istället för den medföljande plinten, men med en enkel skarvning tror jag nog att man får plats.

Jag är inte behörig, men har ändå kopplat lite... och upptäckt detta... :)
 
Area ska väljas efter vad ledningen är avsäkrad med. 10A ok med 1,5, 16A kör 2,5.
 
Ja men du får ju inte ha varierande area. Om det är säkrat med 10A men tråden är 2,5 som den ju oftast minst är till en spis, så får du inte skarva med 1,5 även om säkringen bara är 10A.
 
Ja just det, det var ju en skarv. Sorry. Min tanke var nog att klura ut vad det kan vara draget med. Men det kan ju vara nedsäkrat eller inte riktigt gjort förståss.
 
OK, jag får dubbelkolla just den biten. Även om jag vet att det är säkrat på 10A så vet jag ändå inte att man använt rätt ledningsarea om man hemmapulat. Finns det något knep för att ta reda på ledningsarean?

När jag tittade på det så ville jag ha det till tvåfas (fyra ledare, svart, vit, blå och röd) 380v kopplat till 10A säkring. Röd var kopplad till mittstiftet jord, vilket väl var vanligt innan man började med gul/grön.
 
Kan ju vara 3-fas utan nolla också...

Men, varför inte bara skarva med 5G2,5 EKLK eller 4G2,5 EKLK då är du ju på den säkra sidan oavsett hur det ser ut tidigare (ok, såvida det inte är säkrat högre än 16A).

OBS: EKLK inte EKRK (kulo).
 
Ja EKLK menade jag. Jag gör helt enkelt så att jag plockar av en bit kabel och tar med mig till affären, så får jag rätt dimension på kabel och dosa och då bör det inte bli några problem. Tack för hjälpen
 
MMR skrev:
OK, jag får dubbelkolla just den biten. Även om jag vet att det är säkrat på 10A så vet jag ändå inte att man använt rätt ledningsarea om man hemmapulat. Finns det något knep för att ta reda på ledningsarean?

När jag tittade på det så ville jag ha det till tvåfas (fyra ledare, svart, vit, blå och röd) 380v kopplat till 10A säkring. Röd var kopplad till mittstiftet jord, vilket väl var vanligt innan man började med gul/grön.

VARNING!!! BLÅ kan mycket gärna vara en FAS..... MÄT innan du kopplar in spisen....
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
hempularen skrev:
Ja men du får ju inte ha varierande area. Om det är säkrat med 10A men tråden är 2,5 som den ju oftast minst är till en spis, så får du inte skarva med 1,5 även om säkringen bara är 10A.
??? varför inte då?

Vart finner du belägg för detta???
 
Man byter inte till en klenare area på en kabel och sedan bara säkrar efter den klenare kabeln, det är då stor risk att någon tittar i centralen och ser den grövre ledaren och tror att det bara är att säkra upp. Det är ju inte säkert att man alltid "öppnar" i bägge ändar och kollar att det är samma area på kabeln i bägge ändarna. Och än värre blir det om man med hänvisning till säkringen skarvar med en klenare en bit på mitten.
 
Angående vilken färg som gör vad så tänkte jag bara koppla allt exakt som det sitter nu, då har det väl ingen betydelse om det är 3-fas eller 2-fas, bara jag som sagt använder kabel med korrekt ledningsarea och kulodosa anpassad därefter?
 
Koppla färg mot färg och med samma area så blir det perfekt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.