Kanske märklig fråga men ja, även här hemma går tankarna på om vi skulle byta till timpris. Ser ju alla skärmdumpar med timpris från Tibbleapp mfl men skulle nog vilja jämföra en månad eller så innan man bestämmer sig. Går det att se timpris utan att man är kund?

har en Ikea sparnäs så skulle lite grovt kunna jämföra manuellt tänker jag
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, de publiceras dagen före strax efter lunch på Nordpools webb. Finns på andra ställen också, och olika elbolag har olika påslag och så, men det här är alltid källan.

[länk]
tack! På detta tillkommer också moms? Och sen tillslut nätbolagets avgifter?
 
Du kan använda Greenely-appen utan att vara kund hos Greenely.
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
O olofh skrev:
På detta tillkommer också moms? Och sen tillslut nätbolagets avgifter?
Just så. Greenely-appen som nämns ovan är med pris inkl. moms.
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Kollar på att registrera mig för att tillåta greenely hämta data. (Men inte bli kund)

då ger man dom en fullmakt att hämta data från nätleverantören.
Men om jag loggar in hos min nätleverantör eller hos leverantören så finns där bara förbrukning per dag. Är det någon risk att begära timmätning? Kan de tvinga på en timdebetering sen?


Anledningen att jag frågar är denna formulering i fullmakten
”Jag är medveten om att elnätsbolaget kan när som helst i tid, utan Greenelys inblandning eller påverkan, ändra min avräkningsmetod, vilket kan medföra att beräkningen för debitering kan förändras i mitt elhandelsavtal om nuvarande avtalsform är rörlig.
 
Det tycks ju vara många som genom att göra så fått timpris utan att de tänkt sig det.
Kolla om din nätägare har den datan på hemsidan. Vattenfall har det.
 
Om du kan få ut din förbrukning per timme från din nätägare eller ditt elbolag så kan du ladda upp den på timpriskollen.se och se vad det hade kostat med timpris.

Jag gjorde en jämförelse för oktober och kom fram till att det hade kostat 48 kr mer. Vi har inte så mycket möjlighet att förflytta elanvändning till natten, så vi fortsätter med rörligt månadsmedel.
 
  • Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
K katho75 skrev:
Du kan använda Greenely-appen utan att vara kund hos Greenely.
Japp, men det är inte lika säkert att det går att använda Greenely-appen utan att få timavräkning. Vilket i sin tur ofta betyder timpris.
 
Attitudeswe
https://timpriskollen.se/kalkylator har svaret. Logga in hos ditt elnätsbolag och exportera datan...

Kan ju vara läge ett inför en lag om dataportablitet likt den finansiella marknaden har. Idag har alla bolag sitt eget obskyra syntax...
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
[länk] har svaret. Logga in hos ditt elnätsbolag och exportera datan...

Kan ju vara läge ett inför en lag om dataportablitet likt den finansiella marknaden har. Idag har alla bolag sitt eget obskyra syntax...
Finns det krav på dataformat i vad kunden själv kan ladda ner från banken?

Standardiserade format för kommunikation mellan aktörerna på elmarknaden finns redan.
 
Kollade hos nätägaren (kraftringen) men där kan jag inte få ut timförbrukning så ligger nog lite lågt just nu. Har rums/inne givare så kan sänka manuellt men är ju trögt system (luft/vatten) så ger kanske inte så mkt.
 
I så fall kanske du ska få ny elmätare snart (https://www.kraftringen.se/privat/el/elnat/matarbyte/)? Om du redan har fått det tänker jag att du borde kunna se timdata hos Kraftringen och annars skulle kunna höra med dem om det. Utan att behöva gå över till timavräkning alltså.
 
O olofh skrev:
Kollade hos nätägaren (kraftringen) men där kan jag inte få ut timförbrukning så ligger nog lite lågt just nu. Har rums/inne givare så kan sänka manuellt men är ju trögt system (luft/vatten) så ger kanske inte så mkt.
Om du inte har elbil som du kan ladda på natten istället för på dagen kan det vara svårt att tjäna några stora pengar på att byta till timdebitering. Det är bättre att helt enkelt försöka sänka förbrukningen generellt.
 
M Mikael 81 skrev:
I så fall kanske du ska få ny elmätare snart ([länk] Om du redan har fått det tänker jag att du borde kunna se timdata hos Kraftringen och annars skulle kunna höra med dem om det. Utan att behöva gå över till timavräkning alltså.
jo den är bytt men Hittade på deras sida nu att jag måste visst beställa ”aktivering av kundgränssnittet”
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.