Renoverar ett mindre rum som ska bli till barnrum och funderar kring innertaket som ska göras om pga att det var hål i det sedan tidigare. Jag har brutit upp lite för att se hur det ser ut:

- Innertaket är lagt innan väggarna i hela huset. Det finns alltså inga bärande väggar i huset. Innertaket går därmed "över" väggarna in i nästa rum.
- Själva innertaket består av två tunna plywood-skivor och en papp-struktur emellan. Se bilder nedan. På sidorna av varje skiva är det trä, som är en del av själva skivan.
- Ovanför skivorna finns plast följt av isolering, och sedan vind.

Min undran:
1. Tror ni att jag kan sätta upp gipsskivor direkt på det nuvarande innertaket?
2. Eller måste jag riva ned det nuvarande taket? Sedan glespanel och gipsskivor. Jag funderar i så fall på om isoleringen kommer att ramla ned om jag river bort innertaket i rummet.

Tacksam för lite tankar kring detta!

Mvh,
Lars
 
  • Tak 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det glesat cc-300 så borde det väl gå bra att skruva genom det befintliga taket och in i glesen.
 
För info är det inte plywood utan masonit skivorna är gjorda av.
Det funkar att skruva gips men det man får va noga med är kortskarvarna, ev bör man lägga skruvplåt där för att undvika sprickor.
 
Jag har tänkt placera kortskarvarna under en takstol, och vid kortskarven på varje skiva, skruva igenom det befintliga taket in i takstolen. Hoppas att det inte är helt feltänkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.