Hej alla! Jag har en fråga jag har klurat på ett tag. På bilden nedan så äger jag båda fastigheter markerade med "X". Som ni ser är nummer 10 och nummer 8 skilda av en liten remsa av min fastighet. I praktiken ett 3 meter brett grässtråk med ett dike i mitten. Jag använder detta för att komma fram till sjön där jag har min båt.

Idag så använder grannarna på 10 och 8 hål i staket markerat med det blåa för att gå emellan varandras fastigheter. Båda fastigheter ägs av samma släkt. Detta har jag inte haft något emot.

Då grannarna på nummer 8 är väldigt svåra att ha att göra med och har satt stopp för flera byggplaner / förhalat processer hos kommunen och allmänt är upprörda och beter sig som svin över att jag köpte den lilla remsan före de kunde så är jag sugen på att sätta stopp på deras genväg.

Vilken rätt har jag att göra det? De har inget servitut på den aktuella remsan. Grannarna argumenterar att det faller under allemansrätten att de får gå där. Hur ligger det till?

Kartfragment med markerade punkter, byggnader, vägar, och ett vattendrag. Geografiska data representeras schematiskt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Som jag ser det är det troligt att allemansrätten gäller i den lilla remsan eftersom det knappast kan betraktas som din hemfridszon.
 
  • Gilla
deetee och 19 till
  • Laddar…
Är det så här fastigheten XX ser ut?

Kartliknande illustration med markeringar, text, byggnader och linjer; möjligtvis en orienterings- eller markkarta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 5 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Som jag ser det är det troligt att allemansrätten gäller i den lilla remsan eftersom det knappast kan betraktas som din hemfridszon.
När tomterna avstyckades på 70-talet så skrevs det att "endast mark där allemansrätten redan är utsläckt" berörs. Har det någon betydelse?

Ger allemansrätten dem obegränsat rätt att gena över remsan? Eller finns det vissa hinder?
I dagsläget ligger det lite plank över diket. Det borde väl vara fritt för mig att plocka bort?

Vet att vi är väldigt inne på petitesser här..
 
  • Gilla
HasvaH
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Är det så här fastigheten XX ser ut?

[bild]
precis!
 
Remsan kan inte falla under samma rättigheter som tomtmark. Detta måste vara allemansrätt. Det skulle vara konstigt om du tilläts stängsla in dessa tomter. Även om du råkar ha ett stråk mark mellan dem.
 
  • Gilla
Bassebrasse och 7 till
  • Laddar…
R Rewrap skrev:
I dagsläget ligger det lite plank över diket. Det borde väl vara fritt för mig att plocka bort?
Javisst kan du det, du behöver inte hjälpa till med att göra det tillgångligt, vill du ha ett dyträsk där så visst..
 
  • Gilla
mimny och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Javisst kan du det, du behöver inte hjälpa till med att göra det tillgångligt, vill du ha ett dyträsk där så visst..
Dyträsk spelar inte mig någon roll egentligen. Och då borde det väl falla på att de förstör, vilket inte är en rättighet iom allemansrätten?

Jag greppar efter halmstrån här. Vill kunna ge tillbaka på samma mynt som de har terroriserat mig. Måttet är rågat och så vidare..
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 9 till
  • Laddar…
R Rewrap skrev:
Dyträsk spelar inte mig någon roll egentligen. Och då borde det väl falla på att de förstör, vilket inte är en rättighet iom allemansrätten?

Jag greppar efter halmstrån här. Vill kunna ge tillbaka på samma mynt som de har terroriserat mig. Måttet är rågat och så vidare..
Du behöver inte underlätta tillgången till marken, och du kan försvåra inom rimliga gränser, strandskyddet är väl utplånat antar jag?
Hagtornshäck mot grannarna är ju lite "najs" 😉
 
  • Gilla
Freiherren och 5 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du behöver inte underlätta tillgången till marken, och du kan försvåra inom rimliga gränser, strandskyddet är väl utplånat antar jag?
Har du några bra förslag på försvårande åtgärder?

Oklart om strandskyddet är utsläckt. Enligt avstyckningspapprerna från -70 så är det det. Men den aktuella fastigheten är obebyggt och ligger utanför detaljplanerad område. Gräset och sånt har dock blivit klippt kontinuerligt i 50 år.
 
R Rewrap skrev:
Har du några bra förslag på försvårande åtgärder?

Oklart om strandskyddet är utsläckt. Enligt avstyckningspapprerna från -70 så är det det. Men den aktuella fastigheten är obebyggt och ligger utanför detaljplanerad område. Gräset och sånt har dock blivit klippt kontinuerligt i 50 år.
Strandslyddet är troligen utsläckt genom dom två fastigheterna 8 & 10 med hemfridszon hela "tomten".
 
Om vi struntar i hela "vad har hänt och vem har rätt och fel" så kanske du ska kolla lite på viltstängsel.
Det ska väl förvisso finnas öppningar som tillgodoser allemansrätten, men om syftet är att stänga ute vilt *blink blink* så är de normalt inte bygglovspliktiga.
 
  • Gilla
Freiherren och 6 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Strandslyddet är troligen utsläckt genom dom två fastigheterna 8 & 10 med hemfridszon hela "tomten".
Även fast detta är en emellanliggande fastighet?

En häck låter ju lite roligt. Eller så råkar det helt plötsligt bara växa blommor precis framför öppningen. "ingen aning hur de kom dit..😇"
 
Kanske stängsla in för att hålla ett par får eller getter eller höns, men kanske svårt om det går ett större dike mitt i området.
 
  • Gilla
Chr3 och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
H HeyJon skrev:
Kanske stängsla in för att hålla ett par får eller getter eller höns, men kanske svårt om det går ett större dike mitt i området.
När man har djur i ett område där allemansrätten råder behöver man väl se till att allmänheten kan ta sig fram t.ex. med en grind eller en trappa/stege över stängslet.
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.