M
Behöver så gräs i sommarstugan, men har inget vatten för tillfället. Min fundering är alltså om jag kan så ändå, på hösten, och lita helt på vädrets makter?
Om ja, när är bästa tiden (södra Norrland)? Tips på tåliga frön?

Väldigt tacksam för råd och tips.
 
Södra Norrland säger mig inget, är det typ Sundsvall eller Skellefteå?

Men hur som haver, 1 månad innan frost bör du så in enligt mig. Men det ör beroende lite på val av gräsfrön.

Skulle välja en blandning med svingel och gröe. Exempelvis skånefrö shadow och blanda det med deras siesta. Då får du en tålig gräsmatta som motstår torka och har låga näringskrav, ju mindre du gödslar och sköter desto bättre trivs den.

Till en viss gräns givetvis.

Edit: glömde ju att svara på huvudfrågan, klart du kan så in utan att vattna. Du får räkna med lite sämre groningsprocent om du inte har otroligt tur med vädret. Men får du regn varannan eller var 3 dag utan stekande sol där i mellan så kommer du få en fin gräsmatta. Du kan även göra en stödsådd till våren om det blir klent med gräs
 
Redigerat:
  • Gilla
Olsa2103
  • Laddar…
Klart det går.

Jag sår visserligen inte större ytor utan att vattna, men där jag gräver bort oönskad växtlighet brukar jag nöja mig med att slänga på frön, mylla ner och platta till. En månad senare är det grönt på större delen av ytan och antingen är jag otålig och stödsår eller så låter jag det vara och ett år senare är det ändå perfekt.

Nu på sensommar/höst är det perfekt. Den värsta stekande värmen är förbi och det kan vara lite ostadigt väder som sköter vattnandet åt dig. Mylla ner fröna bara så de ligger i jorden så blir det nog bra!
 
M
L Lutte skrev:
Södra Norrland säger mig inget, är det typ Sundsvall eller Skellefteå?

Men hur som haver, 1 månad innan frost bör du så in enligt mig. Men det ör beroende lite på val av gräsfrön.

Skulle välja en blandning med svingel och gröe. Exempelvis skånefrö shadow och blanda det med deras siesta. Då får du en tålig gräsmatta som motstår torka och har låga näringskrav, ju mindre du gödslar och sköter desto bättre trivs den.

Till en viss gräns givetvis.

Edit: glömde ju att svara på huvudfrågan, klart du kan så in utan att vattna. Du får räkna med lite sämre groningsprocent om du inte har otroligt tur med vädret. Men får du regn varannan eller var 3 dag utan stekande sol där i mellan så kommer du få en fin gräsmatta. Du kan även göra en stödsådd till våren om det blir klent med gräs

I ovan nämna stuga har jag dessutom väldigt taskig uppkoppling. Men nu är jag i civilisationen igen.

Hälsingland, så ca 20 mil söder om Sundsvall.

Tack för fantastiska tips! Blandningen av gräsfrön låter perfekt.
 
M
tensiden tensiden skrev:
Klart det går.

Jag sår visserligen inte större ytor utan att vattna, men där jag gräver bort oönskad växtlighet brukar jag nöja mig med att slänga på frön, mylla ner och platta till. En månad senare är det grönt på större delen av ytan och antingen är jag otålig och stödsår eller så låter jag det vara och ett år senare är det ändå perfekt.

Nu på sensommar/höst är det perfekt. Den värsta stekande värmen är förbi och det kan vara lite ostadigt väder som sköter vattnandet åt dig. Mylla ner fröna bara så de ligger i jorden så blir det nog bra!
Tusen tack för tips och erfarenhet. Jag gör ett försök!
 
M Majmildred skrev:
I ovan nämna stuga har jag dessutom väldigt taskig uppkoppling. Men nu är jag i civilisationen igen.

Hälsingland, så ca 20 mil söder om Sundsvall.

Tack för fantastiska tips! Blandningen av gräsfrön låter perfekt.
Det är ju nästan inte alls i Norrland.
Om du nu sår in inom en snar framtid så kolla vad dom rekommenderar för mängd sen lägger du dig i det högre intervallet av mängd.
Är det större ytor så är en gallervält fint att ha till hands. Det är bara att köra den fram och tillbaka och kors och tvärs.

Bjuder på en bild på 3veckor gammal gräsmatta.
 
  • Välskött och randig gräsmatta med blomsterkant och en servicebil i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ZirEdward och 1 till
  • Laddar…
M
L Lutte skrev:
Det är ju nästan inte alls i Norrland.
Om du nu sår in inom en snar framtid så kolla vad dom rekommenderar för mängd sen lägger du dig i det högre intervallet av mängd.
Är det större ytor så är en gallervält fint att ha till hands. Det är bara att köra den fram och tillbaka och kors och tvärs.

Bjuder på en bild på 3veckor gammal gräsmatta.
Nej jag vet, men vi tillhör dock Norrland oavsett ;-D

Okej, det ska jag göra. Känner en viss stress för "en månad innan första frost" så jag måste få det gjort snart nog. Gallervält skrivs upp på listan. Måste ta allt i etapper då vi inte planerat gården riktigt än, så just nu är det ingen jätteyta som ska sås, men bra att veta inför framtiden.

Wow vilken drömgräsmatta. Jag blir överlycklig om min blir hälften så fin.

Tusen tack igen!
 
M Majmildred skrev:
Nej jag vet, men vi tillhör dock Norrland oavsett ;-D

Okej, det ska jag göra. Känner en viss stress för "en månad innan första frost" så jag måste få det gjort snart nog. Gallervält skrivs upp på listan. Måste ta allt i etapper då vi inte planerat gården riktigt än, så just nu är det ingen jätteyta som ska sås, men bra att veta inför framtiden.

Wow vilken drömgräsmatta. Jag blir överlycklig om min blir hälften så fin.

Tusen tack igen!
Känn lugnet, det som händer om frosten kommer är att om plantorna just kommit upp eller precis börjat gro är att dom kan dö. Inte nu helt utraderat men likväl kommer det döda en del om du har otur.

Är det små ytor under 100kvm så går det att myllra fröna utmärkt med en stålkratta. Jag brukar dra helt utan tryck så att man just rispar marken. Dra fram och tillbaka 2-3gånger, när det är gjort kan du ta baksidan av lövräfsan och dra till det.

Ett bra sådjup är mellan 0,5-1cm, men det kommer gro även om det ligger på marken men inte i samma utsträckning.

Jo men tackar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.