Vi måste riva hela hallen vilket innebär att elementet ska väck. Kan jag plugga det här elementet och i såna fall vad händer med övriga systemet? Jag kan ingenting om värme..
Traditionellt vit radiator med termostat i en hall med slitet beige tapet och en svart stövel på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Termostat på ett gammalt element med synliga röranslutningar mot en vägg med slitet tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Radiator med termostat och anslutande rör i en hörna av ett rum som ska renoveras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag antar att det bara är att plugga då termostaten ändå stryper inloppet. Men hur fungerar egentligen det här systemet (1-vägs?)?
 
hsd
Ta hjälp av en rörmokare ,de har möjlighet att frysa röret så Du slipper tömma hela systemet från vatten
 
Krilleman
Den där radiatorn går fint att plugga då det är ett 2-rörs system.

Radiatorproppar om du ska sätta tillbaka den eller så är det bara öppna golvet och proppa i T-trören.

Ser ut som dimensionen är 3/8 (10).
 
krilleman_215 skrev:
Den där radiatorn går fint att plugga då det är ett 2-rörs system.

Radiatorproppar om du ska sätta tillbaka den eller så är det bara öppna golvet och proppa i T-trören.

Ser ut som dimensionen är 3/8 (10).
Stämmer, T10 vilket är det jag har i hinken sen jag proppade ett annat element inser jag nu. Då gjorde jag det bara utan att tänka på konsekvenserna.

Saken är väl att vi ska dit med ett mindre element. Men jag börjar med att proppa så får jag se hur det ser ut under.

Vad säger riskerna om att tömma och fylla med nytt (syrerikt) vatten? Det lär ju hända igen när jag ska byta radiator. Har hänt några gånger nu när vi satt in VP också. Det är lite ofrånkomligt vid renovering känner jag.
 
Krilleman
Vilken våning är radiatorn i förhållande till värmepumpen?

Du kanske inte behöver tappa ur allt?!

Två raka vatette 18mm med proppar uppåt och vatette röda nedåt.
 
Behöver man tappa ner systemet över huvud taget? Jag brukar stänga termostaten samt öppna locket på returventilen och skruva igen denna, sen öppnar jag luftningsnippeln tills trycket fallit. Sen öppnar jag muttern på radiatorns retur och tappar av resten i en låg burk sen lossar jag resten och monterar propphuvar.
En avstängningsmutter bredvid en radiatorpropphuv för VVS-arbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Men Chris ska ju byta radiatorn. Då brukar anslutningarna till 99% säkerhet aldrig passa.

Men om dom gör det så är ju radiatorproppar den rätta vägen att gå precis som jag skrivit! (y)
 
krilleman_215 skrev:
Vilken våning är radiatorn i förhållande till värmepumpen?

Du kanske inte behöver tappa ur allt?!

Två raka vatette 18mm med proppar uppåt och vatette röda nedåt.
Nu är ju allt inbyggt men jag skulle tro att den är rätt tidigt i systemet. Radiatorn hänger i entréhallen på bottenvåningen ca 3m diagnoalt från VP (genom golvet räknat).

Vad skulle jag ha de raka vatette till?
 
Jag tänkte helt okristligt bara skruva av allt och sätta på två huvar där pilen visar i och med att jag inte vet hur jag ska göra sen.

Vit termostat på en radiator med en röd pil som pekar mot en avtagbar del för att markera en fråga om installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vattenrör vid radiator med pil som pekar på avtagen anslutning för påsättning av huvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sätt som sagt proppar där muttrarna sitter så behöver du inte tappa nu och kan vänta tills du vet hur det blir sen. Det är iofs inte hela världen att tappa några gånger men kan man skippa så. Värst är att smådutta med påfyllningar men det tyder ju oftast på någon liten läcka också.
 
Krilleman
Precis som GK skriver, lättast är att stänga termostaten och på returventilen lossar du på locket som pekar uppåt och drar skruven där under i botten.

Kontrollera att det tätar någelunda med luftskruven. Det brukar aldrig bli helt tätt. Men tätt nog för att montera på radiatorpropparna efter du har lyft bort radiatorn från konsolerna.

På det sättet behöver du inte tappa ut något vatten alls i detta skedet ur systemet.

Sen när du har bestämt hur du (eller frugan :p) ska ha det så kan du köpa dom raka 18mm kopplingarna och dra vidare till en ny radiator. Och då blir detta den enda gången du behöver tappa ur övertrycket. Du behöver inte tappa ur hela systemet eftersom VP står på våningen under.
 
krilleman_215 skrev:
Precis som GK skriver, lättast är att stänga termostaten och på returventilen lossar du på locket som pekar uppåt och drar skruven där under i botten.

Kontrollera att det tätar någelunda med luftskruven. Det brukar aldrig bli helt tätt. Men tätt nog för att montera på radiatorpropparna efter du har lyft bort radiatorn från konsolerna.

På det sättet behöver du inte tappa ut något vatten alls i detta skedet ur systemet.

Sen när du har bestämt hur du (eller frugan :p) ska ha det så kan du köpa dom raka 18mm kopplingarna och dra vidare till en ny radiator. Och då blir detta den enda gången du behöver tappa ur övertrycket. Du behöver inte tappa ur hela systemet eftersom VP står på våningen under.
Som vanligt, tack alla!
 
Du råkar inte sitta på RSK-numret hos Dahl?
 
Såg RSK nu :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.