Hej.

Jag har en tekniktank med ett dykrör där det sitter en termometer med kabel, inkopplad till en solvärmelösning. . Inte exakt den på bilden men en liknande.

Nu ska jag addera en värmepump till systemet, som också vill mäta temperaturen i tanken på samma sätt. Kan jag parallellkoppla en termometer till två enheter eller uppstår det någon konstig effekt som jag inte kan föreställa mig just nu?

Bäst hade varit flera dykrör på den nivån jag vill mäta, men tyvärr finns bara ett, och det får bara plats en termometer av den modellen jag har.

Termometer med kabel avsedd för solvärmesystem, liknande den nämnda i forumdiskussionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej inte parallelkoppla till två olika reglercentraler.
Kan du inte få i en till givare i dykröret?
Annars kanske du kan byta givare för att möjliggöra att få plats med två i samma dykrör.

Jag har satt några givare innanför isoleringen. De mäter förvånansvärt lika med de som sitter i dyker.

För bästa möjliga mätning kan man anpassa dykröret efter givarkroppen och applicera värmeledande pasta mellan rör och givare.
 
Troligen fungerar det ej. Bilden verkar visa en Dallas DS18B20, och den innehåller enn serienummer från fabrik som måste defineras när den ska läsas av. Eller hur läser du temperaturen idag?
 
Jag gissar att det är en NTC eller PT1000 till solvärmeanläggningen. Men problemet är densamma ändå.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
fgo fgo skrev:
Nej inte parallelkoppla till två olika reglercentraler.
Kan du inte få i en till givare i dykröret?
Annars kanske du kan byta givare för att möjliggöra att få plats med två i samma dykrör.

Jag har satt några givare innanför isoleringen. De mäter förvånansvärt lika med de som sitter i dyker.

För bästa möjliga mätning kan man anpassa dykröret efter givarkroppen och applicera värmeledande pasta mellan rör och givare.
Tja, jag har en gammal givare (till den gamla värmepumpen som är skrotad). Den får plats tillsammans med solvärmens givare. Så kanske bättre att prova så. Jag var lite fundersam till att inte använda medskickad givare (till nya VP:n) men kanske trots allt ändå är bättre än att parallellkoppla en enda givare?
 
Vad är det för typ av givare? Jag kan tänka mig att det i vissa specifika fall kan fungera. Men i ett allmänt fall inte. Är det en digital givare som Fluxor skriver om är det troligen bara att glömma. Är det en NTC-givare så får du troligen felaktiga mätvärden om du kopplar den till två enheter. Om det skulle finnas någon kalibreringsmöjlighet kanske det går att lösa. Jag tror att det är en dålig idé som kanske ibland har förutsättningar att fungera.
 
B
M martinradbo skrev:
Tja, jag har en gammal givare (till den gamla värmepumpen som är skrotad). Den får plats tillsammans med solvärmens givare. Så kanske bättre att prova så. Jag var lite fundersam till att inte använda medskickad givare (till nya VP:n) men kanske trots allt ändå är bättre än att parallellkoppla en enda givare?
Att den gamla givaren skulle funka med nya värmepumpen känns väldigt osannolikt. Du kan inte parallellkoppla givare heller.

Får du fram data på någon av de befintliga två givarna kanske du kan hitta en smalare ersättningsgivare med rätt karakteristik/mätområde. Annars får du fundera på om du kan ha den ena givaren utanpåliggande med isolering eller liknande.

Finns det dykrör på annan nivå på tanken som kan fungera?
 
B BSOD skrev:
Att den gamla givaren skulle funka med nya värmepumpen känns väldigt osannolikt. Du kan inte parallellkoppla givare heller.

Får du fram data på någon av de befintliga två givarna kanske du kan hitta en smalare ersättningsgivare med rätt karakteristik/mätområde. Annars får du fundera på om du kan ha den ena givaren utanpåliggande med isolering eller liknande.

Finns det dykrör på annan nivå på tanken som kan fungera?
Verkar som att de flesta av er är överens om att man inte kan parallellkoppla, och att givarna dessutom har så specifika egenskaper att man måste ha rätt variant.
Finns inga andra dykrör att använda, och dessutom är det rätt så grundläggande att mäta på rätt nivå på tanken.

Återstår nog bara att skära bort lite isolering och klistra fast en av givarna direkt på tanken. Är nog inte en sån dum idé när alla andra verkar vara dåliga...
 
  • Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.