Hej.

Har ev hamnat i en jobbig situation.
Vi har beställt ett attefallshus från Willab Garden.

Men infon var inte super tydlig med att allt bygger på en gjuten platta. Vi måste ha plintar.

Vad vi kan läsa oss till så måste man ha 200mm uppstick på plintar ovan mark. Sen kommer 170mm bjälklag på det. Totalt 370mm.

Detta gör att vi hamnar nästan 15-20cm över 4m. Området är detaljplanerat för under 4m.

Men, där huset ska stå så sluttar tomten. Så om jag skulle bygga ena kortsidan nästan i höjd med marken så kommer andra kortsidan vara nästan 70-90cm upp. Så finns (vad jag kan se) ingen risk för fukt pga för lågt hus mot marken.

Kan även gräva ner under huset i den kanten som blir låg mot marken. Så jag har 20cm under.

Men frågan är om Sala kommun kommer godkänna det. Snittet på hela plinthöjden över mark kommer bli över 20cm.

Vad tror ni?
 
Ring in och prata med kommunen. Du behöver ju inte säga vilken fastighet det rör sig om
 
Lär väl inte fungera.....Det handlar ju ändå om ganska så basala mått i inledningskedet. Det förutsätter de nog att man har koll på i samband med ev bygglov.
 
Appendix Appendix skrev:
Ring in och prata med kommunen. Du behöver ju inte säga vilken fastighet det rör sig om
Dom har semester 😂 Mitt i mina bekymmer. Vilket sätt.
 
S Stefan1972 skrev:
Lär väl inte fungera.....Det handlar ju ändå om ganska så basala mått i inledningskedet. Det förutsätter de nog att man har koll på i samband med ev bygglov.
Är ju inte bygglov utan byggstart. Men ska Maila kommunen
 
Kalla det för vad du vill. Är gränsen 4meter så är det 4meter. Tror inte de ruckar på det för att man misstagit sig på nån grundläggning. Är väl skillnad om det råkar bli nån cm hit och dit.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Kalla det för vad du vill. Är gränsen 4meter så är det 4meter. Tror inte de ruckar på det för att man misstagit sig på nån grundläggning. Är väl skillnad om det råkar bli nån cm hit och dit.
Ja precis 4m är 4m. Men det jag undrar är hur man räknar. Är det snittet, eller är det luften under som är av vikt? Finns ju ingen anledning att ha en bostad 20cm ovanför marken om man har massa luft under huset.
 
Claes Sörmland
L Lars Höstner skrev:
Ja precis 4m är 4m. Men det jag undrar är hur man räknar. Är det snittet, eller är det luften under som är av vikt? Finns ju ingen anledning att ha en bostad 20cm ovanför marken om man har massa luft under huset.
Du mäter från marken vid fasad upp till byggnadens högsta höjd. Ingen del ska överstiga 4 m. D v s du kan höja marken vid fasaden och lösa problemet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du mäter från marken vid fasad upp till byggnadens högsta höjd. Ingen del ska överstiga 4 m. D v s du kan höja marken vid fasaden och lösa problemet.
Ja precis. Vilket borde bli samma som att gräva ner under huset där det kommer väldigt nära marken. Ni kan få se stans sämsta skiss så ser ni hur jag funderar.
 
  • Handritad skiss över marknivå och hus, visar ungefärliga mått på 90 cm, mark och luft. Linjer indikerar grävning under huset, textnotiser och pilar används.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Lars Höstner skrev:
Ja precis. Vilket borde bli samma som att gräva ner under huset där det kommer väldigt nära marken. Ni kan få se stans sämsta skiss så ser ni hur jag funderar.
Svar från kommunen:


Tack för ditt mail. Vid öppen plintgrund rekommenderas vanligen 20 cm mellan huset och marken för att få bra ventilation och undvika påväxt på trossbotten. Panelen avslutas också lämpligen 20 cm över mark. Ur fukthänsyn bedöms det vara möjligt att bygga enligt din beskrivning, men rådfråga gärna också en snickare.



Observera att taknockshöjden får vara högst 4,0 meter på attefallshus och att en sluttande tomt innebär en lägre rumshöjd beroende på vad medelmarknivån blir. För mer info: Attefallshus - PBL kunskapsbanken - Boverket (under rubriken”Attefallshuset får vara högst 4,0 meter högt”)”
 
Men har inte detta framgått av ritningarna du lämnat in för startbesked? Eller har du beställt innan du fick bygganmälan godkänd?
 
Att gräva ut bör ju fungera rent byggnadstekniskt. Men om du har så kraftig sluttning, blir inte huset för högt i den ”öppna” änden då?
 
Der är väl medelhöjden som skall vara 4 m?
 
Vi beställde innan för kunde inte få ritningar
Mm innan köp. Så blir lite moment 22.

Men har stoppat huset och ska kolla hur mycket lutning det blir. Men jag tror inte vi kommer klara att få igenom det huset.
 
Claes Sörmland
F Forza MoDo skrev:
Der är väl medelhöjden som skall vara 4 m?
Ingen del av byggnadens takknock får överstiga 4,0 m räknat från en medelmarkhöjd. Beräkningen av medelmarkhöjden ska utgå från den marknivå som är planerad när åtgärden i fråga har slutförts, d v s man kan manipulera den genom att höja marken vid attefallshuset med schaktning.

Inom 6 m från allmän plats så ger den allmänna platsen medelmarkhöjden, i det fallet kan man alltså inte manipulera den genom upphöjande schaktning utan man får sänka husets placering istället om det sticker upp mer än 4,0 m från den allmänna platsens medelmarkhöjd.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.