Vi har två skåp ute vid inkommande servisledning, det ”vanliga” serviseskåpet med mätare och mätarsäkringar.

Men innan detta har vi ett gammalt ifö säkringsskåp 35A, detta behöver nu bytas/åtgärdas och jag funderar på om det helt enkelt går att låta koppla förbi det direkt in i det nya serviseskåpet istället?

Förutsatt att inkommande ledning räcker till, såg nu att den såg lite väl kort ut med tanke på att det större skåpet sitter lägre.

Alla bra förslag uppskattas, då ett nytt liknande skåp verkar kosta en rejäl slant.

Två elskåp på stolpe, ett gammalt Ifö säkringsskåp och ett nyare servisskåp, omgivet av natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Som bakgrund kan nämnas att vi häromveckan märkte att en arbetsbelysning började flimra väldigt när vi hade hantverkare här, de bytte uttag och det funkade igen.

Men under helgen har det både varit korta strömavbrott och flimrande lampor här hemma.

Felsökte idag till att det enbart var L2 som berörs, men att det var likadant i samtliga undercentraler.

Gick vidare till serviseskåpet och såg på mätaren att inkommande L2 pendlade mellan 200-228V, alla mätarsäkringar såg helt ok ut men bytte dem ändå.

Slutligen öppnade jag (vad jag trott var energibolagens egna) säkringsskåp då det sitter före elmätare och där konstaterades att passdelen till mätarsäkring L2 var rätt bränd.

Efter kontakt med Energibolaget konstateras att detta skåp tydligen tillhör fastigheten och behöver åtgärdas av oss.

Därav min fundering om det går att helt enkelt koppla inkommande faser direkt till det nya servisskåpet eller om det kanske finns reservdelar till det här gamla skåpet?

Närbild på en hand som håller en bränd mätarsäkring, tecken på elektriska problem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en bränd säkringspassdel i ett säkringsskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriskt servisskåp med märkning för spänning och bränd säkringsdel i säkringsskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N
clain clain skrev:
Som bakgrund kan nämnas att vi häromveckan märkte att en arbetsbelysning började flimra väldigt när vi hade hantverkare här, de bytte uttag och det funkade igen.

Men under helgen har det både varit korta strömavbrott och flimrande lampor här hemma.

Felsökte idag till att det enbart var L2 som berörs, men att det var likadant i samtliga undercentraler.

Gick vidare till serviseskåpet och såg på mätaren att inkommande L2 pendlade mellan 200-228V, alla mätarsäkringar såg helt ok ut men bytte dem ändå.

Slutligen öppnade jag (vad jag trott var energibolagens egna) säkringsskåp då det sitter före elmätare och där konstaterades att passdelen till mätarsäkring L2 var rätt bränd.

Efter kontakt med Energibolaget konstateras att detta skåp tydligen tillhör fastigheten och behöver åtgärdas av oss.

Därav min fundering om det går att helt enkelt koppla inkommande faser direkt till det nya servisskåpet eller om det kanske finns reservdelar till det här gamla skåpet?

[bild][bild][bild]
Räcker det inte med att byta passdelen/-arna och sätta i nya säkringar?
Halva porslinet är ju borta på passdelen på bilden.
Sedan känns det märkligt att skåpet med 35 A säkringar inte skulle tillhöra elnätsbolaget.
De ansvarar väl normalt för "allt" fram till mätare/huvudsäkringar såvitt jag förstått det.

Vi hade ett exakt likadant skåp med 35 A säkringar som satt på stolpe innan hela elnätet grävdes ner. Från skåpet gick en nergrävd kabel till min fastighet. Det var inget tal om annat än att skåpet tillhörde Vattenfall. Nu är såväl skåp som stolpe historia.
Vilket nätbolag handlar det om hos dig?
 
Redigerat:
  • Gilla
clain
  • Laddar…
Är det i den grå plastlådan så är det nätägarens egendom, det är s,k servicesäkringar innan ditt skåp som har mätarsäkrinagar och inte tilldragna ordentligt med en dålig kontakt som följd. Är det i ditt skåp så bara byt passkontakter ( alla 3 ) och säkringar. Rimg dom, tala om vad som hänt så ordnar dom det.
 
  • Gilla
clain
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Räcker det inte med att byta passdelen/-arna och sätta i nya säkringar?
Halva porslinet är ju borta på passdelen på bilden.
Sedan känns det märkligt att skåpet med 35 A säkringar inte skulle tillhöra elnätsbolaget.
De ansvarar väl normalt för "allt" fram till mätare/huvudsäkringar såvitt jag förstått det.

Vi hade ett exakt likadant skåp med 35 A säkringar som satt på stolpe innan hela elnätet grävdes ner. Från skåpet gick en nergrävd kabel till min fastighet. Det var inget tal om annat än att skåpet tillhörde Vattenfall. Nu är såväl skåp som stolpe historia.
Vilket nätbolag handlar det om hos dig?
Det är vårt lokala nätbolag Gävle Energi.

Ja det skulle ju vara det absolut bästa, men tycker kontakten innanför passdelen också ser rätt sliten ut.
Men den kanske också går att byta eller putsa till.. 🤔
J jonaserik skrev:
Är det i den grå plastlådan så är det nätägarens egendom, det är s,k servicesäkringar innan ditt skåp som har mätarsäkrinagar och inte tilldragna ordentligt med en dålig kontakt som följd. Är det i ditt skåp så bara byt passkontakter ( alla 3 ) och säkringar. Rimg dom, tala om vad som hänt så ordnar dom det.
Det var så jag tänkte också när jag ringde driftcentralen tidigare idag.

Det är i den lilla grå plastlådan, men enligt jouren som svarade så är det tydligen fastighetsägarens egendom.

Jag var också under uppfattningen att allt innan mätaren är nätägarens egendom.
Jag får ju heller inte förfoga fritt över den då de blir griniga om jag t.ex skulle skruva ur säkringarna..

Han som svarade visste visserligen inte själv utan fick ringa och fråga någon, så jag kanske ska dubbelkolla igen imorgon så att jag inte tar ut elektriker på egen bekostnad…
 
Det är nätägarens skåp och deras huvudbry. Ta kontakt med en auktoriserad installatör så blir dina problem lösta och du kommer att få som du vill. Nätägarna är i allmänhet helt omöjliga att ha och göra med OM man inte är en auktoriserad, är man auktoriserad brukar det aldrig vara nått problem.
Den skadade passdelen byter elektrikern enkelt MEN som sagt det är nätägarens huvudbry.
 
  • Gilla
clain
  • Laddar…
Om man ska tackla det vidare, så är det inte ovanligt att nätägaren sätter ett servissäkringslåda på stolpen innan kundens skåp i dag. Förr så sattes det klocksäkringshållare på topp stolpen och vem ska göra något där. inte kunden i alla fall, då stolpen är deras med anslutning till sitt nät. Så på dom igen, det är deras låda och där ska kunden inte vara och rota. Har du 35 amp i ditt skåp, så sitter det säkert 50 amp i lådan, annars 35 amp om du har 25 amp.

EDIT På sista fotot står det 10 mm2 och 35 amp som max säkring.
 
  • Gilla
clain
  • Laddar…
Jag vill ju också påstå att det där är nätägarens skåp. Felanmäl, på dem igen och ryt ifrån att de får komma ut och fixa, troligen räcker det med en ny passdel.
Ringer du en elfirma kommer de säga "det där rör vi inte, det är elverkets".
 
  • Gilla
clain
  • Laddar…
A
Oj vad det hade gått varmt där. Bra att du uppmärksammar det.
 
  • Gilla
clain
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Jag vill ju också påstå att det där är nätägarens skåp. Felanmäl, på dem igen och ryt ifrån att de får komma ut och fixa, troligen räcker det med en ny passdel.
Ringer du en elfirma kommer de säga "det där rör vi inte, det är elverkets".
Ringer man en elfirma och dom ringer till nätägaren så kommer dom på en gång 👍
 
  • Gilla
clain
  • Laddar…
Jo, men jag är envis på att det där ska nätägaren fixa själv.
 
  • Gilla
clain
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Jo, men jag är envis på att det där ska nätägaren fixa själv.
Jag också, men jag vill bara trycka på att det brukar vara enkelt för en auktoriserad att föra en dialog med nätägaren där det kan vara i stort omöjligt att få gehör för en privatperson.
 
  • Gilla
clain och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ringer man en elfirma och dom ringer till nätägaren så kommer dom på en gång 👍
Kan bara konstatera att elmont hade 100% rätt

Stannade till på närmsta elfirma efter jobbet och de lovade att hjälpa till om nätägaren inte ville göra något men han tyckte också att det borde falla på dem.

Han nämnde oxå att nätägare brukar vara pigga å på att få bort det skåpet iom att det underlättar ordentligt för nån som vill fula och koppla in sig före mätaren

Mindre än 1 timme senare var nätägaren på plats å fixade passdelen.. 🙏😃
 
Redigerat:
  • Gilla
Filbert och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.