Jag är igång med att lägga golv i ett badrum på ovanvåningen som är ca. 3,6*3,6m och ligger i ett hörn av huset.

Jag har en situation där jag har att välja på att antingen lägga golvspån (22mm) längs med bjälklaget och kunna limma not mot spont på det anslutande befintliga golvet (som redan ligger vinkelrätt med start i blivande badrumsväggen), eller att kapa av det befintliga golvet för att kunna lägga vinkelrätt mot bjälklaget som man bör.

Problemet med att kapa av det befintliga golvet är att det snittet i sådana fall hamnar precis under den blivande badrumsväggen (som blir ganska stor och tung) och det känns bara inte bra att inte ha den väl förankrad i det befintliga golvet.

Spontant skulle jag därför vilja lägga längs bjälklaget trots att jag vet att att spånskivorna i sig inte blir särskilt bärande. Bjälklaget (45x220) är reglat på cc30 och kommer dessutom förses med minst ett lager golvgips plus en uppreglad bastuvägg vinkerätt mot bjälklaget, så hur illa kan det bli?

Undertill är det glespanel på cc30 och gips i undertak, men för att ytterligare stadga upp det kan man ju göra avväxlingar mellan bjäklarna där spånskivorna hamnar.

Vad tror ni, är det helt fel eller kan jag göra som jag tänker?
 
Jag tror båda alternativen skulle fungera, men bäst blir naturligtvis att lägga tvärs bjälklaget. Kan du inte bara lösa ditt problem med väggen genom att kortla bjälklaget just under där väggen hamnar?

Sen skulle jag alla dagar använda flytspackel med armerat stålnät istället för golvgips. Det är väl i princip ett måste för att bygga fall ändå?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.