Dags för nytt golv och ersätta det gamla laminatgolvet. Problemet är att det kommer bli tajt vid dörren då nya golvet är 14mm och laminatgolvet 8mm.


Underlaget se bild, råspont (vågig) / masonit / stegdämpare / laminatgolv och då har jag 5-6mm fritt under dörrblad.


Om jag skulle kunna skippa masonit så skulle jag slippa hyvla dörrar och höja trösklar men då lägger jag det nya golvet direkt på råsponten.


Kan man göra så? Hur jämt måste underlaget vara?
 
  • Gammalt och nytt golv i skarv med synlig höjdskillnad, råspont och isolering vid dörrtröskel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går bra, glöm inte foam/stegdämpning under nya golvet bara :)
 
Det är inga problem alls att lägga parkett direkt på råspont. Dock så bör du lägga parketter tvärs råsponten för annars finns det en risk för svikt och knarr i parketten.
 
Ok, låter lovande. Men ni tycker ändå att jag skall lägga 2mm foam under? Är det för ljud enbart eller också andra skäl?
 
Du ska absolut lägga stegljudsdämpning av någon sort under. En del föredrar lumpapp men själv tycker jag bättre om foam. Om du struntar i den kommer du få massor av störande ljud när du går på golvet. Parketten är lite "flexig" så utan stegljudsdämpning kommer den slå mot underlaget och bli riktigt irriterande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.