hej!
jag har tidigare ställt frågor om mitt golvprojekt och fått bra råd. söker dock fortfarande efter idéer kring detta och vill lära mig mer innan jag fattar beslut.

jag ska lägga en parkett i ett rum i hus med träbjälklag och funderar på ifall det skulle gå att lägga ett eller två lager golvgips under.
avsikten är att få någon form av ljuddämning, då jag hör grannen under mig. det är främst tal i form av basröstfrekvenser som är störande, samt ibland ljud från tv och stereo.
jag söker ej total isolering, har dessutom insett att detta med ljud är en komplex historia och det inte är helt lätt att veta hur ljudet transporteras och vad i byggnadskonstruktionen som gör att ljudet leds.

när jag lyssnat och känt in har jag dock en känsla av att det skulle vara till hjälp för mig att få ytterligare lager under det golv jag tänker lägga. anledningen till att jag är inne på gips är att jag vid flera tillfällen, då jag talat med någon mer kunnig eller läst här på forumet, förstått att densiteten är en bra faktor för att ljudisolera.
jag vet ju dock ej om det bildats någon luftspalt i bjälklagen, ifall isoleringen där sjunkit, och ifall det skulle bli en ännu mer påtaglig resonanslåda med gips. någon påpekade för mig att gips ej var bra eftersom det är ett stumt material och mina andra lager är av trä.

såhär tänker jag just nu:
- ta bort linoleummatta
- lägga gips ovanpå befintlig golvmasonit (under vilken det ligger träplankor)
- lägga stegljudsdämpande foam alt. lumppapp
- lägga parkett.

och en eller två sista frågor:
är cellplast helt uteslutet vad beträffar ljudisolering? några åsikter om golspånskiva eller ex osb?

väldigt tacksam för svar för att kunna fatta ett beslut och slutligen börja lägga mitt golv. :)

vänliga hälsningar annie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.