Jag ska bygga trädäck invid fasaden i L-form. Golvhöjd ca 20cm över marken.
Tanken är att bygga en ram och sedan ha nedsänkta CC60-reglar och låta allting vila på betongplattor. Jag får inte fästa i fasaden pga. regler i föreningen. På djupaste stället är trädäcket 4.7m från fasaden.

Slog in måtten i Beijers altanplanerare och de föreslog 3.6m långa reglar och att de då skarvas med skruvplattor.

Finns det något hinder för att istället köpa 4.8m reglar som kapas till 4,7? Om jag lägger betongplattor varje 2m, räcker det?

Tillägg: tanken är att köra 45x145 reglar överallt pga höjden till ytterdörrens tröskel.

Bifogar skiss.
 
  • Skiss av L-format trädäck vid husfasad med angivna mått och detaljer för konstruktion och placering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
D
H Hazelblade skrev:
Jag ska bygga trädäck invid fasaden i L-form. Golvhöjd ca 20cm över marken.
Tanken är att bygga en ram och sedan ha nedsänkta CC60-reglar och låta allting vila på betongplattor. På djupaste stället är trädäcket 4.7m från fasaden.

Slog in måtten i Beijers altanplanerare och de föreslog 3.6m långa reglar och att de då skarvas med skruvplattor.

Finns det något hinder för att istället köpa 4.8m reglar som kapas till 4,7? Om jag lägger betongplattor varje 2m, räcker det?

Bifogar skiss.
Slipper du skarva är det bara bättre. Men jag hade nog haft tätare mellan betongplattorna.
 
  • Gilla
Hazelblade
  • Laddar…
K
Finns ju upp tupp 5,40m i längd så hel längd är ju självklart mycket bättre än skarvade!
 
  • Gilla
Hazelblade
  • Laddar…
K kniv skrev:
Finns ju upp tupp 5,40m i längd så hel längd är ju självklart mycket bättre än skarvade!
Ja jag blev förvånad över förslaget från Beijer. Men då kör jag på hela längder med tätt mellan plattorna.
 
  • Gilla
datja
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.