Hej,
Jag är helt novis när det gäller el.
Jag har tänkt att få hit en elektriker som kan koppla in en induktionshäll men vill först veta om det går att använda befintlig kabel utan att behöva dra nya kablar.
Idag har jag en glaskeramikhäll från Ikea men vill nu byta till en induktionshäll från Husqvarna. https://www.electroluxhome.se/vitvaror/spishall/induktionshall/qhib650p/

Har jag "nollan" framdragen och verkar detta att fungera med en induktionshäll?
Bifogar bilder på nuvarande häll samt proppskåp.

Det kanske är lite svårt att se på bilden men det är fem sladdar men den gråa är inte inkopplad i hällen.

Det fanns endast 2 proppar till spisen medan ett "propputtag" var tomt.

Tack på förhand!
 
  • Elanslutning för glaskeramikhäll med synlig jordledning och neutralledare oanvänd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med säkringar och etiketter som beskriver olika grupper inklusive en grupp för spis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elskåp med säkringar, proppar och tomma hållplatser, fem kablar synliga varav en grå ej inkopplad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elanslutningsschema för glaskeramikhäll med tomma anslutningspunkter och installationsinstruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
5
Den spisen kan du köra både som en fas å två fas.
Att tyda av gruppschemat så har du trefas framdraget och troligtvis även nolla men det får du ( elektrikern) kolla upp innan.
Det ska vad jag har sett, finnas en "spisbibel" som @Bo.Siltberg har skrivit, kolla den så får du nog en hel del matnyttig info.
 
Ja. Din glaskeramikhäll har två faser och nolla. Din nya induktionshäll lär ha samma koppling.
 
  • Gilla
Grodanhoppar
  • Laddar…
5
Ska du köra den som enfas kopplad så är det inte säkert att din säkring klarar det.:)
 
Huvudbrytaren Asgarvad skrev:
Ja. Din glaskeramikhäll har två faser och nolla. Din nya induktionshäll lär ha samma koppling. Den tredje fasen, är den kopplad till ugnen eller är den oanvänd?
Oanvänd, fanns ingen propp där. Har en inbyggnadsugn, inte ugn och häll i ett.
 
5 AlmostDwarf skrev:
Ska du köra den som enfas kopplad så är det inte säkert att din säkring klarar det.:)
Så för en som inte kan el, vad ska då göras? Det jag egentligen är ute efter är om det kommer bli en dyr historia om jag köper induktionshällen dom jag var sugen på.
 
G Grodanhoppar skrev:
Oanvänd, fanns ingen propp där. Har en inbyggnadsugn, inte ugn och häll i ett.
Jo, jag läste din fråga lite slarvigt och redigerade mitt svar. Det är vanligt att man vid kökrenoveringar, där man slopar spisen och kör med separat häll och ugn, att den tredje 16A spissäkringen används till ugnen. I ditt fall går uppenbarligen ugnen på en annan säkring.
 
Huvudbrytaren Asgarvad skrev:
Jo, jag läste din fråga lite slarvigt och redigerade mitt svar. Det är vanligt att man vid kökrenoveringar, där man slopar spisen och kör med separat häll och ugn, att den tredje 16A spissäkringen används till ugnen. I ditt fall går uppenbarligen ugnen på en annan säkring.
Då verkar det som att induktionshällen bör fungera. Kanske blir en julklapp till mig själv Bara inte elektrikern skinnar mig..
Tack för hjälpen
 
G Grodanhoppar skrev:
Så för en som inte kan el, vad ska då göras? Det jag egentligen är ute efter är om det kommer bli en dyr historia om jag köper induktionshällen dom jag var sugen på.
Koppla den till två faser precis som den gamla hällen. Det finns ingen orsak att koppla den enfas med dina förutsättningar. Men det vet elektrikern.
 
  • Gilla
Grodanhoppar
  • Laddar…
5
G Grodanhoppar skrev:
Så för en som inte kan el, vad ska då göras? Det jag egentligen är ute efter är om det kommer bli en dyr historia om jag köper induktionshällen dom jag var sugen på.
Trodde dina bilder var den nya spisen, men när jag tittade på informationen om den nya så kvarstår mitt svar. Ska du koppla den med två faser så räcker det till men inte på en fas. Men då du har 3 faser framdragna och nolla så funkar det att byta rätt av.
 
  • Gilla
Grodanhoppar
  • Laddar…
5 AlmostDwarf skrev:
Trodde dina bilder var den nya spisen, men när jag tittade på informationen om den nya så kvarstår mitt svar. Ska du koppla den med två faser så räcker det till men inte på en fas. Men då du har 3 faser framdragna och nolla så funkar det att byta rätt av.
Tack,
Jag blev medlem här precis för just denna fråga, trodde aldrig att svar skulle komma så snabbt.
Lär bli fler frågor i framtiden, då man är nybörjare på "hemmarenoveringar".
Tack alla som svarat
 
5
Och.. Det absolut viktigaste av allt. Du MÅSTE kolla kontinuitet till jord och det gör en seriös elektriker, eller en elinstallatör. :)(y)
 
  • Gilla
Grodanhoppar
  • Laddar…
5
Dvs en fast installation av en apparat får endast utföras av en behörig installatör eller en elektriker under en annans behörighet.
 
  • Gilla
Grodanhoppar
  • Laddar…
5 AlmostDwarf skrev:
Dvs en fast installation av en apparat får endast utföras av en behörig installatör eller en elektriker under en annans behörighet.
Det blir elektriker
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.