Min bovärd berätta precis att de förberett diskmaskin nedanför bänk, men jag skulle vilja ha diskmaskin ovanför bänk. Är det bara att byta ut blandaren och sedan koppla in diskmaskin?

Isåfall, grejar jag det själv utan förkunskaper?
 
  • VVS under köksbänk med kopplingar och avloppsrör redo för diskmaskin installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenanslutningar och avloppsrör under en köksbänk, förberedda för diskmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du hittar en blandare med uttag ovanför, tror de är lite ovanliga.

Då är det bara att byta. Det finns i princip 2 olika typer av inkoopling av kallt o varmt vatten. I änden på de slangarna vi ser på bilden så sitter det antingen en koppling med "lekande mutter", om din nya blandare också har en sådan koppling, så är det bara att skruva loss och skruva dit den nya kopplingen, kopplingen tätas med en s.k planpackning som följer med.

Den andra varianten på inkoppling, där har slangarna vi ser en bit rör i änden, dessa kopplas då till inkommande rör med någon form av klämringskoppling. Ofta en s.k halvkoppling. Man behöver då byta till en ny halvkoppling, eller om det är en vanlig klämringskoppling sätta dit en ny konisk ring.

Hur tänker du med avloppet?
 
hempularen skrev:
Hur tänker du med avloppet?
Inge aning. Hur gör man när man lägger diskmaskin ovanför bänk?
 
C
Bänkdiskmaskinen brukar ha en avloppslang med en böj som man hänger ner i diskhon. Men det kanske finns andra lösningar nuförtiden.
 
Många blandare med uttag för diskmaskin brukar ha stöd för uttag ovan bänk genom ett extra tillbehör.
Tex fmm https://www.ahlsell.se/10/varme--sa...armatur/disk---tvattmaskinsarmaturer/8322251/

TA reda på vilken blandare du har, känner du en mutter på baksidan så har du säkert stöd för uttaget.
Jag installerade vår förra bänkdiskmaskin på det sättet, otroligt smidigt.
Antar att det är en bänkdiskmaskin du ska installera och inte en normalstor.
 
Bänkdiskmaskin kan ju vara bra, min erfarenhet är att utbudet är begränsat och priserna blir höga.
Om nu hyresvärden förberett för en golvmaskin, varför inte? Behövs ju inga nya prylar.
En bänkmaskin stjäl bänkyta och det brukar vara brist på.

Var och en gör som den vill, det var bara min åsikt.

Protte
 
För oss var det inte mer förberret än att det var eluttag under bänk och förberret för blandaren, vilket de flesta köksblandare har idag, det var bättre att ha den på bänk än att offra kökets enda 60 skåp som också var förvaring.
Innan diskmaskinen så ställdes det kastruller och formar på bänken så just den bänkytan saknades inte när diskmaskinen kom på plats eftersom det mesta diskades i maskin och sedan in i skåpen.

Man får göra en avvägning.
Dock skulle jag inte köpa en bänkdiskmaskin om jag bara var själv för att den är liten om det fanns plats för en fullstor.

Ett tips kolla db, det är värt att köpa en för 1000kr mer om man ska vistas i köket 4db i volym gör skillnad.
Dock vänjer man sig ganska snabbt.
 
Redigerat:
prototypen skrev:
Bänkdiskmaskin kan ju vara bra, min erfarenhet är att utbudet är begränsat och priserna blir höga.
Om nu hyresvärden förberett för en golvmaskin, varför inte? Behövs ju inga nya prylar.
En bänkmaskin stjäl bänkyta och det brukar vara brist på.

Var och en gör som den vill, det var bara min åsikt.

Protte
Då ska det snickras om och grejer. Behöver den lilla förvaring som jag har.
 
Andy78 skrev:
Många blandare med uttag för diskmaskin brukar ha stöd för uttag ovan bänk genom ett extra tillbehör.
Tex fmm [länk]

TA reda på vilken blandare du har, känner du en mutter på baksidan så har du säkert stöd för uttaget.
Jag installerade vår förra bänkdiskmaskin på det sättet, otroligt smidigt.
Antar att det är en bänkdiskmaskin du ska installera och inte en normalstor.
Ingen mutter på baksida. Kan jag fortfarande greja det själv med youtube instruktioner och rätt verktyg? Antar att jag kan få svar på frågor i samband med köp av blandare.
 
Vilken blandare har du idag?
 
Andy78 skrev:
Vilken blandare har du idag?
Kromad köksblandare med enkel spak och rinnande vatten i rostfri diskho.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Y
Gustavsberg blandare med mjukare svanpip. (RSK 8303250) ca 1300kr
Gustavsberg blandare med kantigare svanpip. (RSK 8303272) ca 1300kr
Gustavsberg anslutningsvinkel bänkdiskmaskin. (RSK 8303311) ca 300kr

Hur svårt det är att byta får du nästan ta kort på där slangarna möter rören för att ge svar på och om du har synliga vattenavstängare i hemmet.

Går ju även att borra hål i bänken men tror bovärden föredrar att du byter blandare. ;)
Ett av dina underskåp är troligen förberedd för att lätt dras ut. Tar ut hyllorna, sedan hittar en skruv per skåpsida som tas bort och man drar ut skåpet samt förvarar den i sitt förråd.

Kökets blandare med rundad svanpip, kruka med gröna växter och citroner på bänkskivan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kromad Gustavsberg köksblandare med rund svanpip över diskho, med fruktskål i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Metallisk anslutningsvinkel för bänkdiskmaskin mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Andy78 skrev:
Ser ut som en FMM 9000E, den borde ha stöd för uttaget.
Svårt att se på bilden hur det ser ut bak.
Men så här ser det ut monterat.

[länk]

Ajdå, har du inte en kant bak så är det nog denna du har.
[länk]
Det är inget stöd för uttag på den jag har.
 
Annars kanske det finns nå kryphål att tråckla upp en lång anslutningsslang så du kan förlänga den befintliga under skåpet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.