Hej,

Jag har stött på dessa typer av sladdar från taket (se bilder).

20240514_193533.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elkablar sticker ut från en öppning i taket, redo för installation av takuttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan jag koppla dessa till ett vanligt eluttag för tak, likt denna: https://www.biltema.se/bygg/elinsta...ae2tEQ2AbmsjFGTI_4ECoQI9ianXcOhhoCsJ8QAvD_BwE

Uppskattar alla svar :)
 
Om det ser lika ut i dosan på första som den andra går det bra. Numera talas om den nya DCL som kommit, men bry dig kör på det som du tänker.
 
  • Gilla
Kman92
  • Laddar…
Ja det går bra att sätta på ett lamputtag när det ser ut så i taket. Skruvar behövs också. Jag skulle dock inte riktigt lita på Biltema-grejer om det är en tung lampa som ska hängas upp.
 
  • Gilla
Kman92
  • Laddar…
Ja, om du inte har jordade uttag i utrymmet (i en del äldre fastigheter så har man med åren jordat uttagen i väggarna, men inte takuttagen). Annars bör du ta in en elektriker som jordar i taket också (i äldre kök gäller lite speciella regler, men vi skippar den komplexiteten om du inte behöver lösa den frågan också) .
 
  • Gilla
Kman92
  • Laddar…
J Josth skrev:
Jag skulle dock inte riktigt lita på Biltema-grejer om det är en tung lampa som ska hängas upp.
NU får du ge dig och förklara varför inte det går att använda, för att det inte skulle vara för en tyngre armatur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.