Jag har idag en mekanisk frånluft med alliance köksfläkt. Utsug från 2 badrum och köket. Huset är 1.5 plan och byggt 1975. 135kvm. En vanlig ventilationslösning från den tiden har jag förstått.

Sedan har jag ventilerade golv på nedre plan. En kopia på Nivells system med ventilerade socklar och utsug. Detta för att minimera fukt då det är reglade golv på oisolerad betongplatta.

Detta innebär att två oberoende system drar luft ur huset kontinuerligt. Inluften kommer via tallriksventiler.
Sedan tillkommer en kamin som naturligtvis behöver en massa luft när jag eldar i den och motverkar de andra fläktarna...

Jag vill ha bort den kalla luften som kommer utifrån och byta till ett FTX-system.

Kan jag koppla på golvventilationen till ett sånt så att även denna luft värmer tilluften?
Och hur tänker man med en kamin som slukar luft bara ibland?
Går det att få med dessa parametrar i en enda ventilationslösning med värmeåtervinning?
 
Om du skall byta till FTX måste dra kanaler för tilluften. Dett går i regel ganska enkelt om vind finns, för källare måste man skapa schakt för kanalerna.

Kaminen bör du koppla till luft utifrån om det går. Den blir då neutral och påverkar inte direkt ventilationen.

Luftutbytet under ditt nivellgolv är förmodligen litet jämfört med huset i övrigt och det är antagligen inte värt besväret att koppla på FTX.
 
  • Gilla
fredrikru
  • Laddar…
Kaminen står mitt i huset så det blir svårt att få till en egen tilluft på den. Golvet är inget som jag bryter upp och lägger om... Finns det någon annan lösning?

Du har nog rätt i att golvventilationen inte har så stort luftutbyte. Det känns bara som att det blir fler parametrar att justera när fler fläktar måste har korrekt luftlöde. Och att det är principiellt fel att suga ut varmluft.
 
Man kan inte dra ett rör parallellt med skorstenen, genom innertaket och ta luft från vinden? Självklart blir det en utmaning att lösa det snyggt men kan vara ett alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.