Jag har ett elementhus från -73 med betongkällare, tegelväggar och stående läkt på övervåningen. Ovanpå källarväggen ser jag att det ligger en nåt-tum-två som sedan innerväggarna står på. Det är dock en öppning på ungefär fem cm mellan denna regel och den plåtlist som agerar taklist. I detta utrymme har det på vissa ställen dragits elkabel.
På vintern är det ett hejdundrande kallras från taket så jag skulle vilja peta in lite isolering innanför plåtlisten, men är det försvarligt med tanke på fukten? Jag har ingen aning om var en ev. fuktspärr sitter, om det nu finns nån där. Lägger till en bild som illustration:
IMG_3961.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På ett annat ställe skulle jag också vilja lägga in isolering innan jag sätter igen väggen, och också detta är en yttervägg som ligger under trappan, precis ovanför källarmuren. Några råd om denna plats (den rektangulära ytan som korsas av ett vattenrör)?
IMG_3958.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är bara att peta i isolering. Fuktspärren skall sitta på insidan, för att hindra varm fuktig luft att komma i kontakt med kall yttervägg och kondensera. Har ditt hus inte någon fuktspärr sedan tidigare (ångtät plast) sätter man istället vindtät papp, som andas. Den tillåter fuktvandring, men hindrar luften att röra sig.
 
Men om det mot förmodan skulle finnas en fuktspärr i väggen..? Jag har ingen aning, men vill ju inte bygga en mögelodling. Finns det nåt sätt att se om det finns en fuktspärr bakom yttersta plywoodskivan?
 
Borra och titta efter. Hur såg det ut på de ställer där du är och arbetar nu? Var det ingen plast där, var det nog ingen plast någon annanstans heller.
 
Jo, det skulle jag förstås kunna göra... bra tips. Övriga rum har gjort mig förvirrad, därav själva tråden. Bakom masonitväggen i arbetsrummet ligger en plastfolie, det har jag sett, men om det finns i den här väggen också så ligger den väldigt långt in i väggen. Ska dock borra och kolla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.