Hej
I vår gamla skånelänga läcker värmen upp genom taket varje vinter o gör att hängrännorna vattenfylls och fryser och stora istappar bildas. Dyrt och onödig och nu måste jag göra något åt det.

Övervåningen är en inredd fd vind med 1-2 burspråk på vardera sida. Burspråken är väldigt tunn-väggade men vi vill inte tilläggsisolera dem. Än. Vi tänkte koncentrera oss på utrymmena mellan vägg och tak - de där utrymmena som blir över när man satt väggar i snedtaket.
Se bilder.
Utrymmena är nåbara via luckor och de är så stora att man lätt kryper in.

Min pappa som tidigare bott här, har här och var satt upp skivor. Jag tror det är frigolit. Bakom finns troligen ingen ångspärr.

Vad tycker ni - ska jag fortsätta hans arbete och komplettera där det går eller ska jag göra det bättre och på annat vis?
Jag har läst om Thermisol-skivor. de verkar bra - är de bättre än frigolit?
Måste jag ångspärra innan jag sätter upp skivorna?
Måste jag tänka på luftspalt här?
Bör det inte sättas skivor i botten(golvet) i de här utrymmena också?

Ideér och åsikter mottages tacksamt
/Tove
 
  • bild1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det läcker så mycker värme att det smätter snön kan du säker spara riktigt stora pengar på att isolera bättre. Vad har du för värmekostnader?
 
Hej
jag har väl en 50 tusen per år. Men då är det beräknat på olja som jag i våras bytte till pellets, så nu har jag ingen koll på hur mycket som kommer att gå åt.
Hoppas såklart spara en del. Men först måste jag isolera så mycket jag kan.
Har kollat upp skivorna som redan sitter på plats och det är Thermisol så jag fortsätter med det och sätter det överallt där jag kommer åt. Får se vad det kan ge ...
 
Hej igen
Jag åkte till Beijer bygg för att kunna fråga hur jag skulle göra. Har sett på reklam att de ska vara bra på att besvara frågor.
Fick rekommendationen att köpa Isover skivor i stället. Det blev Uni-skiva 36 på 95 mm tjocklek.

Ok nu ska den upp på snedtaket mellan takstolarna. Grabben på bygget sa att skivorna hålls på plats med ångskydd/åldersbeständig plast så det köpte jag också.

Nu gäller det luftspalten. Ska jag se till att det finns 2-3 cm mellan original-skivan och mina nya Isover?
Just nu är spånskivor rejält spikade mot gavel och tak och där skivorna tar slut, har det satts dit fina lister. Dvs hela taket är fint klätt i skivor och det låter ihåligt när jag knackar på det.
Inga fuktskador - allt torrt och fint. (Bild 1 ovan)

Vad tycker ni - verkar det inte logiskt att det finns luftspalt bakom detta redan - annars hade de väl (då när det fixades nångång före kriget...) inte försökt täta överallt i skarvar mm med lister?

Det är omständigt att öppna och titta efter - men jag måste kanske?

Ok - om jag så småningom får upp isoleringsskivorna - ska jag verkligen täcka med plasten?
Det är kanske bra att få det riktigt tätt där jag nu isolerar för det kommer ändå att läcka på andra håll. Det kommer att vara omöjligt att täta överallt. (Gammal skånelänga)
 
"Ok - om jag så småningom får upp isoleringsskivorna - ska jag verkligen täcka med plasten?
Det är kanske bra att få det riktigt tätt där jag nu isolerar för det kommer ändå att läcka på andra håll. Det kommer att vara omöjligt att täta överallt. (Gammal skånelänga)"

Man brukar säga att om man inte kan täta helt så skall man inte täta alls. Om du _inte_ tätar så får du en liten mängd vatten över en stor yta. Om du tätar men det inte blir helt tätt så kommer det på en liten yta att passera en stor mängd vatten. Med stor mängd vatten menar jag givetvis inte en hink åt gången men vattenångan som ni producerar i huset.
Själv isolerade jag min gamla kallvind med ekofibrer som är lite mer förlåtande än vanlig isolering. Vattnet kan vandra genom ekofibren och sedan ventileras ut. (Ekofiber är rivet papper) I vanlig gullfiverisolering som den du har köpt så stannar vattnet kvar.
Så, har du gullfiber så se till att täta ordentligt!
 
Hej
och tackar för svar, Dalbotös!
Ok då gäller det att se till att det blir tätt där jag väl ger mig på isoleringen.

Då är frågan om det finns luftspalt eller om jag måste bygga en sådan medan jag isolerar.
Här finns en bild >

Det har med tiden blivit ett lufthål längst bort. Än sålänge helt torrt. Blåser in så att spindelvävet fladdrar.
Men annanrs är det tätt. Torrt överallt.
Men det lutar väl åt att jag får göra en luftspalt. Är det någon nackdel om jag gör en nu trots att det skulle råka finnas en under masoniten redan? 3cm luftspalt - räcker det?
Hur ska det se ut längst ner? Ska luften liksom kunna komma in underst (och innerst där snedtaket är som minst)?
Bör den inte komma upp och ut överst i så fall också?

Jösses, det här känns oöverstigligt svårt.
Är det nån som har lite tips till en total novis? På onsdag morgon kommer en hantlangare som ska hjälpa mig fixa detta ... om jag nu lyckas fatta hur vi ska göra det här så bra som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.