1 = lampa
2 = kopplingsdosa
3 = vägguttag
4 = Knapp till lampa
5 = Kopplingsdosa

Ville ha ett uttag (3), och öppnade därför kopplingsbox (2) för att se om jag enkelt kunna lägga till detta.
Såg då att sladdarna till lampa (1) var riktigt dåliga, och isoleringen trillade av.
Kopplade därför bort lampan, och kopplade in vägguttaget.
Detta fungerade som det skulle.
Nu tänkte jag koppla tillbaka lampan med ny sladdar, och har kopplat enligt bilden nedan,
Men det verkar inte rätt, eftersom lampan inte tänder.

Går det att ha både lampan och vägguttaget kopplat här, eller ska jag ta strömmen till lampan från ett annat ställe?
Knapp till lampan har jag inte rört, så den är som den var innan jag började.

Att man inte ska koppla om man inte vet precis vad man gör och allt det där vet jag redan.




elkoppling.jpg
 
Du ska även ha jord till lamputtaget, är ett uttag i rummet jordat ska alla uttag i rummet jordas, även lamputtag. OCH även om lampan inte kräver jord så ska jorden vara framdragen till lampan.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…

Bästa svaret

om din ritning är som det är kopplat kan vi väl notera att lampans båda tåtar matas från samma svarta ledning och då lyser det förstås inte – det behövs både fas och nolla :)
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
om din ritning är som det är kopplat kan vi väl notera att lampans båda tåtar matas från samma svarta ledning och då lyser det förstås inte – det behövs både fas och nolla :)
Hur tänkte jag där egentligen :)
Kopplade till blå istället, så nu funkar det.
Tack så mycket!
 
E elmont skrev:
Du ska även ha jord till lamputtaget, är ett uttag i rummet jordat ska alla uttag i rummet jordas, även lamputtag. OCH även om lampan inte kräver jord så ska jorden vara framdragen till lampan.
Sladden går genom väggen in till ett annat rum, så uttaget som syns och lampan är inte i samma rum. Men den borde ha jord ändå.
Fanns ingen jord till lampan innan heller, och allt här kommer rivas och göras om. Så så stor insats är det inte värt.
 
Fairlane
M Mortsken skrev:
Hur tänkte jag där egentligen :)
Kopplade till blå istället, så nu funkar det.
Tack så mycket!
Vad kopplade du till blå?
Blå (som jag tolkar som nolla) och gul (som jag tolkar som gulgrön jord ska gå till lampan). Fasen ska inte till lampan utan dit ska du koppla tändtråden (vit).

Att det lyser och att du har ström i uttaget betyder inte automatiskt att det är rätt.
 
  • Gilla
harka
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vad kopplade du till blå?
Blå (som jag tolkar som nolla) och gul (som jag tolkar som gulgrön jord ska gå till lampan). Fasen ska inte till lampan utan dit ska du koppla tändtråden (vit).

Att det lyser och att du har ström i uttaget betyder inte automatiskt att det är rätt.
Om jag ritat rätt så borde det vara så här nu.
elkoppling2.jpg
Sladden som går till lampan är egentligen blå/brun. Men var enklare att rita så här.


Finns ingen jord i lampan.
Dessa två sladdarna som jag ritat till lampan här, går vidare till en kopplingsdosa i det andra rummet.
Från denna kopplingsdosa går det två sladdar till lampan. Så kan inte vara mycket lönt att dra jord till kopplingsdosan? För sen kan jag ändå inte koppla in jorden till lampan, om jag inte drar nya sladdar hela vägen till lampan samt byter denna. Allt här kommer ändå att göras om inom en snar framtid, så känns det lite onödigt just nu.

Uttaget är testat med Anslut socket tester, och den säger att det är ok,
 
Fairlane
Då ser det rätt ut enligt mig.
Lampan sitter i ett annat rum och det är ok att den inte har jord om övriga uttag i rummet också saknar jord.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Då ser det rätt ut enligt mig.
Lampan sitter i ett annat rum och det är ok att den inte har jord om övriga uttag i rummet också saknar jord.
Toppen, tackar.
Kanske ska undersöka jordmöjligheten på lampan i alla fall, eller om jag har någon annan lampa att byta till.
Inte så himla stor insats att få jord dit ändå.
 
  • Gilla
harka
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Från denna kopplingsdosa går det två sladdar till lampan. Så kan inte vara mycket lönt att dra jord till kopplingsdosan?
Jo som elmont säger ska skyddsjord dras fram till alla kopplingspunkter, även om det inte behövs just nu. Det gäller rum som har jordade uttag.
 
  • Gilla
harka
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Då ser det rätt ut enligt mig.
Lampan sitter i ett annat rum och det är ok att den inte har jord om övriga uttag i rummet också saknar jord.
Jag har samma fundering eftersom jag vill förlänga ett eluttag från en lampa. Tror ni att min koppling enligt ritningen är korrekt?
Elektriskt schema över en installation med två takdosor, strömbrytare och nytt eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ju bra ut 👍
"strömkabel" brukar kallas fas
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Men då har vi fortfarande det där med jord. Du har ritat en lampkoppling utan jord, men jord till uttaget.

Hur ser elen ut i rummet, är det jordat eller ojordat?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Jag ser en takdosa där armaturen kopplas in och där finns ju jorden, jorden behöver inte finnas in i armaturen utan bara fram till armaturens anslutningspunkt OM armaturen är dubbelisolerad.
 
  • Gilla
Paul1040 och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Jag ser en takdosa där armaturen kopplas in och där finns ju jorden, jorden behöver inte finnas in i armaturen utan bara fram till armaturens anslutningspunkt OM armaturen är dubbelisolerad.
Det stämmer. Jorden är dragit till takdosa2 och inte kopplat till armaturen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.