A
Den här profilen går att köpa på webben, tror det är Veckebo som hyvlar. Jag vill ha motsvarande men längs kanten på en 27 mm planhyvlad furubräda.

Är det görbart med en handöverfräs? Hur bör jag isåfall gå till väga?

Alternativt, har någon en annan strategi att nå samma resultat? Enklast vore förstås att be ett hyvleri ordna, men jag behöver sån liten mängd att meterpriset blir astronomiskt.
 
  • Teknisk ritning, profilskiss, måttangivelser, skrafferad sektion, konstruktionsdetalj, ingen färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Ja det går, du behöver rätt frässtål bara
 
A
K
yoloboi skrev:
Gissar jag behöver fräsa med två stål.

[länk]

Och sedan en hålkäl på det.

Fräser dock bort anliggningsytan för hålkälen när halvstaven görs, tror jag.
Precis, två stål behövs.

Nej du har ju anläggningsytan för hålkälen på högersidan. Likt du har anläggningsytan för halvstavsstålet på vänstersidan.
 
A
K kniv skrev:
Precis, två stål behövs.

Nej du har ju anläggningsytan för hålkälen på högersidan. Likt du har anläggningsytan för halvstavsstålet på vänstersidan.
Uttryckte mig nog dumt, menar lagret på frässtålet.

Edit: verkar inte vara så vanligt med lager på hålkälen. Får inte ihop det. 😂
 
Redigerat av moderator:
Klassisk fönsterbordlist.
Jag skruvlimmade fast den mot furubrädan. Syns sedan ej efter slipning och målning. Blir som ett.
(Skulle ha målat detta i några rum förra året 😅)
Soligt fönsterbräde med träytan, skuggor, rött objekt och del av prickig påse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
A
Huddingebo Huddingebo skrev:
Klassisk fönsterbordlist.
Jag skruvlimmade fast den mot furubrädan. Syns sedan ej efter slipning och målning. Blir som ett.
[bild]
Svinsnyggt! Det är så där jag vill ha det. Men hittar bara ovan list som är 44, jag vill ha 27 mm (eller däromkring). Hur tjock är din? Vart hittade du den?
 
K
yoloboi skrev:
Uttryckte mig nog dumt, menar lagret på frässtålet.

Edit: verkar inte vara så vanligt med lager på hålkälen. Får inte ihop det. 😂
Kullager på ett hålkälsstål?! Varför då…
 
A
K kniv skrev:
Kullager på ett hålkälsstål?! Varför då…
Du hör ju intelligensen i mina svar. :D

Jag tänker jag behöver ett två anhåll, ett för djupet och ett för bredden. Djupet kan jag ställa på fräsen, men för att inte vingla längs kanten behöver jag ett till.
Är på mobilen nu men ska försöka skissa lite när jag får en lucka hur jag tänker. Jag gör säkert någon vurpa.
 
yoloboi skrev:
Svinsnyggt! Det är så där jag vill ha det. Men hittar bara ovan list som är 44, jag vill ha 27 mm (eller däromkring). Hur tjock är din? Vart hittade du den?
Min är definitivt grövre än 27. Troligen 44 då. Tror jag köpte den på veckebo.
Varför behöver du 27? Min bräda är typ 20mm
Listen sticker nedåt.
 
Fönsterkarm och gardin i suddigt ljus, träd utsikt, reflektion och skuggspel, interiör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
yoloboi skrev:
Du hör ju intelligensen i mina svar. :D

Jag tänker jag behöver ett två anhåll, ett för djupet och ett för bredden. Djupet kan jag ställa på fräsen, men för att inte vingla längs kanten behöver jag ett till.
Är på mobilen nu men ska försöka skissa lite när jag får en lucka hur jag tänker. Jag gör säkert någon vurpa.
Djupet ställer du in på fräsen, helt rätt. Sen sätter du ju ett anhåll som löper längs med ditt ämne för att få det rätt distans i sidled. Blir det för nära behövs någon passbit eller liknande. Som du du trycker upp fräsen emot samtidigt som du rör den i sidled längs ämnet.
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
A
Huddingebo Huddingebo skrev:
Min är definitivt grövre än 27. Troligen 44 då. Tror jag köpte den på veckebo.
Varför behöver du 27? Min bräda är typ 20mm
Listen sticker nedåt.
Mina fönster sitter i liv med innerväggarna, så jag har fönsterbrädor som sticker ut drygt en krukbredd. 44 mm tjocklek på dessa blir för grovt intryck. 21 mm tycker jag ser lite för fattigt ut. 27 mm eller 33 mm lagom. :)
 
yoloboi skrev:
Mina fönster sitter i liv med innerväggarna, så jag har fönsterbrädor som sticker ut drygt en krukbredd. 44 mm tjocklek på dessa blir för grovt intryck. 21 mm tycker jag ser lite för fattigt ut. 27 mm eller 33 mm lagom. :)
Ok. Jag förstår.
Du kan inte limma fast en 17mm bräda under din befintliga?
 
A
Tack för alla svar! :)

Jag har pusslat med min fräs på förmiddagen och har nu en strategi att pröva så snart jag får hem lite planhyvlat. Dessutom med frässtål och anhåll jag har hemma. Har ingen finjustering på anhållen så blir utmanande detta.
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ok. Jag förstår.
Du kan inte limma fast en 17mm bräda under din befintliga?
Jag tror inte riktigt jag förstår dig. I mitt huvud så tänker jag att om jag limmar 17 mm på mina önskade 27 mm, blir det 44 mm och därmed lite för grovt för att sticka ut i rummet med dryga krukbredden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.