Kommer investera i en sån saxlyft här till nybygget: http://www.anabint.se/ANAB_AB/Produkter_verkstad_Saxlyftar_E-3500.html
Just nu kan få den för 16 tkr plus moms.

För att få in den i garaget, kommer jag gjuta två nedsänkningar i plattan, ca 330 mm djupa och 570 breda (1600 långa).
Under detta vill jag ha 200 betong, dubbelsprickarmering samt några extra 12 mm järn. Någonstans mellan dem skall jag också få in ett stående 400-rör (blir sen till en oljeavskiljare).

Jag får naturligtvis gräva ner lite i makadamet just här.

Det enda jag egentligen funderar på är hur mycket ”lodrät” betong det skall vara på sidorna av dessa två gropar. Jag tycker själv det bör räcka med eg. 10 cm på varje sida (både in- och utsida av respektive grop), då all kraft kommer tas upp av 20-cm-plattan i botten? Om den delen får gå lite åt sidan för att kunna ta de krafter som alltid blir åt sidan (enligt principen 1:2) så bör det väl räcka?

Någon som har erfarenhet och kan ge ett gott råd?

Platta vid saxlyft.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det vore bättre med en 45 graders vinkel från den nedre till övre plattan ungefär som en kantbalksvot. Sedan ser jag inte riktigt hur du tänkt dig med den nedre plattan, blir det två plattor eller en stor? Det bästa vore en stor med hålet i mitten. Tänk sedan på att du måste armera ihop dom olika plattorna ordentligt samt överkants armering i den övre plattan över väggarna/ voterna.
 
Den nedra plattan blir bara en enda, med det där röret nedstucket "mitt i" om så säger. Svårt att rita allt från ett håll...

Med 45 graders vinkel, menar du att kapa bort snett på de tre S100-elementen, mer på det övre och mindre på det undre, för att åstadkomma den vinkeln?
 
Jag har en 4-tons 2-pelarlyft och till den är det 150mm betong och dubbel armering av 150x4 matta som är kravet.....gissar att du klarar dej gott och väl med något liknande med tanke på hur lyften ser ut....
 
Ja precis så menar jag,. På så sätt får du en större anläggningsyta mot den övre plattan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.