För en tid sedan bytte jag gamla halvtrasiga dosor och lösa vägguttag i ”skjulet” som vi kallar det. Ett litet förråd bredvid gamla garaget. Men jag behöll kabeln till lysrörsarmaturen.
Igår bytte jag gamla armaturen till en Voltolux LED. Alla är glada, den tänds direkt och är så liten och nätt. Men frågan är:
Skall jag behålla den gamla kabeldragningen eller kan jag göra något bättre?

Kabeln går från dosan fritt ett par decimeter innan den försvinner in i ett rör. Röret är draget genom ett hål i en regel men i övrigt hänger röret fritt en meter tills den går in i en dosa i taket. På andra sidan dosan går kabeln ut och via ett ett urjackat spår i bjälken in under armaturen. Snart löst tycker jag men OK?

Skall jag låta det vara eftersom det ”fungerar” eller kan jag lösa det på ett snyggt och kanske någorlunda regelmässigt sätt?

Tacksam för input.

Närbild på en vit elektrisk dosa med anslutna kablar mot en vägg med träreglar och tydlig märkning "PDR 02".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elrör med kabel som löper genom träregel, inkopplat med synliga tecken på slitage och ojämn installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit elkabel dras längs en trävägg, sannolikt för belysning, med synliga skarvar mellan brädorna i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad Voltolux LED-armatur med synlig kabeldragning och rör i träkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.