Väldigt sugen på en ny hyvel, men innan jag trycker på beställaknappen behöver jag veta om jag kan använda den. Så här ser centralen ut. Går det att se om det går, eller inte går, att fixa en trefaskontakt, eller behöver en elektriker komma hit och titta/mäta? Om ni inte säger att det är kört så hör jag av mig till en elfirma som får komma, men det är ju onödigt om det ändå inte går.

Elcentral med säkringsdosor och kopplade kablar, eventuell installation av trefaskontakt ifrågasätts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O
Den där centralen ser ut att vara matad med trefas. Det ser du på att det är tre svarta ledare i huvudbrytaren och som sedan går vidare till en 4-polig jordfelsbrytare. Den där skenan som sitter i botten från jordfelsbrytaren till dvärgbrytarna fungerar så att den sprider ut faserna 1-2-3-1-2-3-osv. Så långt allt väl, men för att kunna ansluta en maskin med trefasanslutning måste du ha ett CEE-uttag och det måste kopplas mot en 3-polig dvärgbrytare och tyvärr är din central full. Det finns helt enkelt inte plats för något mer i den. En elektriker behöver alltså byta till en större central eller sätta en ny central bredvid den här för att få plats. Sista saken att tänka på är vilka laster som ligger på de fyra grupperna som redan finns och vad hela centralen matas med samt hur kraftig hyveln är. Det är inte säkert att allt är dimensionerat så att du kan köra den utan att det blir överlast någonstans.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för bra svar. Nu har jag kollat lite till. Från stolpen går en kabel till det aktuella huset via ett skåp med tre 16A-säkringar och en annan fetare kabel från ett annat skåp till resten av gården. Så då lär det stämma som du säger att det är trefas in i centralen.

Hyveln är på 2200 W och när den körs så står ju övriga maskiner still, så det får vi hoppas räcker.

Hur mycket plats behövs i centralen? Ser jag på bilden med kåpan på, finns det ju plastflärpar kvar att ta bort till höger, fast det kanske är samma kåpa till flera olika "innerdelar". Den fjärde brytaren går enbart till belysning och eftersom det numera är LED är det ju inga problem om det skulle samsas på någon av de andra tre och den platsen användas till något bättre. Fast det kanske ska till en annan eller bredare brytare till trefas.

Elcentral med öppen kåpa som visar säkringar och märkningar för brytare och jordfelsbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Centralen är inte full. Det finns plats för 13 moduler, 10 används redan. En 3-polig dvärgbrytare till en 3-fasuttag ser ut att få plats.
 
  • Gilla
Oldfart och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.