Hej!
För något år sedan gav jag mig i kast med att slipa och olja in vårt matbord. Jag körde Osmos hårdvaxolja och av någon anledning (tror att jag var orolig för att det skulle bli för ljust, känns idiotiskt nu) så la jag först ett lager med ofärgad olja och sedan ett lager vitpigmenterad. När det torkad så uppstod en mörkare fläck på ett ställe (se bild) och jag tror att detta beror på att jag la på för mycket ofärgad olja och att den sen ”trängde upp” genom den vita.

Hur som helst, jag trodde att jag skulle kunna leva med denna fläck men har nu insett att jag stör mig på den ungefär tre gånger i veckan. Det är lite för mycket :). Min fråga: Tror ni kloka att det går att göra fläcken mindre synlig utan att slipa och olja om hela bordet? Kanske kan jag slipa försiktigt på fläcken och sedan strycka på lite vitpigmenterad olja? Det måste inte bli helt perfekt, men en förbättring vore bra för sinnesfriden :)
/Tack och bock på förhand för all hjälp, GT
 
  • Ett matbord av trä visar en mörkare fläck nära kanten, vilket uppstått efter applicering av ofärgad och vitpigmenterad olja enligt kontext i inlägget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En av Osmos fina egenskaper är att den går att reparera. Prova att lägga på mer vitpigmenterad bara på fläcken.
 
  • Gilla
Gustron
  • Laddar…
Ett sätt att få på ett väldigt tunt lager hårdvaxolja är att pensla på, vänta i tio minuter och sedan torka av ordentligt. Testa att göra det direkt på den mörkare fläcken några gånger utan att slipa.

Om det inte funkar är ju det säkraste att slipa hela bordet trärent och sedan använda samma olja på hela skivan.
 
  • Gilla
Gustron
  • Laddar…
Kanon, stort tack för svaren! Ska testa detta!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.