Hej !
Jag och sambon har köpt ett gammalt litet hus (ca 1809) där en tidigare ägare har betsat takbjälkarna mörkbruna. Jag själv föredrar trärent och tycker att den mörkbruna betsen gör att det låga taket känns ännu lägre. Så då är min fråga, kan man få bort bets från träbalkar? Och går det utan att behöva blästra?

Mvh Felicia
 
Du menar slipa? Bets tränger in i trät och är svårt att få bort. Är det orginabjälkar? Då vill man ha kvar dom annars är en möjlighet att klä in dom med trä. En möjlighet är vit bets el snarare lasyr då kommer du få en grå/brun ljusare nyans. Pröva först på ett ställe som inte syns
 
Testa slipa, så ser du om det går.
 
Jag var rädd för det..Ja det är orginalbjälkar så jag vill gärna ha dem kvar.
Kanske att jag vågar testa på en liten vrå som inte syns..Frågan är om man kan ljusa upp nyansen på träet lite även om man inte får bort färgen eller betsen helt med slip?
Man läser ju trådar emellanåt där folk slipat bort färg men bets har man inte hört så mycket om... Kanske finns en anledning
 
F Felicia.Sarlov skrev:
Jag var rädd för det..Ja det är orginalbjälkar så jag vill gärna ha dem kvar.
Kanske att jag vågar testa på en liten vrå som inte syns..Frågan är om man kan ljusa upp nyansen på träet lite även om man inte får bort färgen eller betsen helt med slip?
Man läser ju trådar emellanåt där folk slipat bort färg men bets har man inte hört så mycket om... Kanske finns en anledning
Jag har slipat bort bets till trärent på urgamla takbjälkar med gott resultat. (Doftade väldigt gott av fur och kåda av det gamla kärnvirket under processen) Är bjälkarna väldigt råa i strukturen kan det dock bli problem att slipa då man inte kommer åt i alla skrymslen och vrår . Se också upp för att slipa bort gamla handhyvlade strukturer om bjälkarna har sådana. Kanske måla dom med matt linoljefärg istället för att behålla det synliga hantverket samtidigt som det blir ljusare.
 
F Felicia.Sarlov skrev:
Hej !
Jag och sambon har köpt ett gammalt litet hus (ca 1809) där en tidigare ägare har betsat takbjälkarna mörkbruna. Jag själv föredrar trärent och tycker att den mörkbruna betsen gör att det låga taket känns ännu lägre. Så då är min fråga, kan man få bort bets från träbalkar? Och går det utan att behöva blästra?

Mvh Felicia
Bets är även mycket vattenlösligt så om inget av åvan följande tips fungerar för er går det alltid att försöka vattentvätta takbjälkarna. Ett tips i sådana fall är att varva med att torka upp med exempelvis gammalt tyg eller papper, då det annars är svårt att få bort när det snabbt torkar in igen.
 
Hmm, gammal tråd så jag är väl sent ute. Hursomhelst, är det gammalt hårt virke så kanske betsen inte gått in så mycket och då kan det fungera med en lackfräs. Att slipa låter som för mycket jobb om det är hårt virke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.