Jag har som sagt köpt mig en bostadsrätt. Efter jag skrivit kontrakt så fick jag veta att det inte finns någon fuktspärr i badrummet eftrs det inte är renoverat på många år..Jag köpte privat o gjorde ingen besiktning av lägenheten. Nu när jag kollat upp en del o fått veta att jag får betala allt om det finns el blir en fuktskada så skulle jag vilja att det görs en besiktning av badrummet..jag har betalt handpenningen men inte resterande summan än. Är ca 2 mån kvar innan jag ska flytta in. Kan jag begära att få göra en besiktning av badrummet innan jag betalar resten o flyttar in även fast jag skrivit kontrakt o inte gjorde besiktning från början?

Vad kan det kosta med en sån besiktning av lägenhet på ca 50kvm?
Om det upptäcks en fuktskada i badrummet vad händer då? kan jag begära att få bostaden billigare, el häva köpet på något vis el får jag bekosta en renovering själv innan jag flyttar in?
Faktum att detta att det ej fanns fuktspärr kom fram i efterhand o en del andra saker har gjort att jag helst vill häva köpet men antar att det inte är möjligt då vi skrivit kontrakt redan o handpenning betald.
 
Thomas59
Avsaknad av tätskikt kan normalt enkelt upptäckas genom att lyfta på locket till avloppet vid dusch/bad. Finns tätskikt ser ddu det om du lyfter locket till brunnen.

Du ser då en gummiduk (även om det är svårt att se att den är gjord av gummi) med tätskiktsmassa på (som ansluter golvets tätskikt till golvbrunnen) nedvikt och fastsatt med en synlig ring en liten bit ner i golvbrunnen. Ser du inte duken/(kläm-)ringen kan du utgå från att tätskikt INTE finns. Ser du duken/klämringen finns det i alla fall tätskikt kring golvbrunnen. Hur resten av tätskiktet ser ut kan du inte undersöka.

Det brukar stå i köpeavtalet att köparen beretts tillfälle att besiktiga bostadsrätten. Det faktum att felet varit lätt att upptäcka och att du inte utnyttjat rätten att undersöka bostadsrätten innebär troligen att du inte kan begära prisavdrag eller häva köpet. Det är dock svårt att säga säkert.

Om du besiktigar innan tillträdet och det visar sig finnas fuktskador uppstår ju en intresssant situation som jag faktiskt inte har 100% koll på. Om jag får gissa: Skadan är ju formellt upptäckt INNAN tillträdet och således ligger ansvaret gentemot föreningen på säljaren. Nu borde ju du kunnat upptäcka skadan om du besiktigat, vilket du inte gjorde och då är det i princip så att du köpt lägenheten i bef skick.

Hade det varit en annan typ av fel som kunnat upptäckas vid besiktning och som bostadsrättsägaren inte svarar gentemot föreningen för hade du inte kunnat kräva prisavdrag eller häva köpet.

Kanske någon med bättre koll på reglerna vid överlåtelse av bostadsrätt som kan svara på det.

Du bör nog kanske tala med en jurist om detta.
 
Tack för svar..Ja det var min miss att inte besikta den men allt gick väldigt fort kollade ena dagen o skrev nästa, säljaren hade väldigt bråttom o ville ha affären klar..o hade inte en tanke på fukt skikt o såna grejer förrän de sa det efter att kontraktet var skrivet. Så nu vet jag att det inte finns utan att behöva kontrollera. Skulle däremot vilja ta dit en besiktningsman nu innan tillträde för att se så det inte finns en redan befintlig fuktskada i badrummet..Men vet inte om jag ens har rätt att få ta dit en innan inflytt..

Ska kontakta någon jurist o höra mig för..
Även när det gäller hävning av köp..Måste ju finnas folk som vill köpa o skriver på kontrakt för bostad o sen visar det sig att de inte får lån el fram pengarna o då inte kan köpa/betala lägenheten..men de kanske inte hävs då heller utan de är tvingade att betala hela köpesumman ändå på något vis
 
Thomas59
lena26 skrev:
Tack för svar..Ja det var min miss att inte besikta den men allt gick väldigt fort kollade ena dagen o skrev nästa, säljaren hade väldigt bråttom o ville ha affären klar..o hade inte en tanke på fukt skikt o såna grejer förrän de sa det efter att kontraktet var skrivet. Så nu vet jag att det inte finns utan att behöva kontrollera. Skulle däremot vilja ta dit en besiktningsman nu innan tillträde för att se så det inte finns en redan befintlig fuktskada i badrummet..Men vet inte om jag ens har rätt att få ta dit en innan inflytt..

Ska kontakta någon jurist o höra mig för..
Även när det gäller hävning av köp..Måste ju finnas folk som vill köpa o skriver på kontrakt för bostad o sen visar det sig att de inte får lån el fram pengarna o då inte kan köpa/betala lägenheten..men de kanske inte hävs då heller utan de är tvingade att betala hela köpesumman ändå på något vis
Det är nog bra att kolla upp innan tillträdet. Rätt har du inte men jag har svårt att se att köparen i praktiken ska kunna hindra dig från att besiktiga.

Skriver du kontrakt på en bostadsrätt eller en fasighet som du sen inte kan betala vid tillträdet har du normalt sett ingen rätt att häva. Då sitter du i skiten helt enkelt och det kan bli kostsamt eller tom ekonomisk ruin.
 
Vad gäller situationen med ev. fuktskada i lgh. så har Thomas gjort en bra utläggning. Som sagt intressant situation (juridiskt) om det skulle visa sig redan finna en fuktskada.

Vad gäller hävning av avtal så får du betala skadestånd till säljaren om du häver utan skälig grund. Och detta är troligen inte skälig grund att häva (men jag är inte jurist, kan ha fel). Skadeståndet om man häver ett ingånget avtal kan i princip bli hur stort som helst, det är inte begränsat till handpenningen. Om du häver och blir skadeståndskyldig så kan säljaren begära ersättning för samtliga kostnader han har tills lägenheten blir såld till någon annan inklusive mellanskillnaden om han tvingas sälja billigare än det du skulle betala.

Exemplet du tar upp med ngn. som måste häva för att h*n inte kan betala sitt köp, är ganska vanligt. Den som misslyckas med att betala för sin kontrakterade lägenhet blir skadeståndskyldig, men om köparen inte har några pengar att betala skadeståndet med så låter troligen de flesta säljare bli att stämma, stämmningar kostar mycket pengar, och det är ingen vits med att stämma någon som inte kan betala skadeståndet.

Vad gäller risken för skador efdter att du flyttat in så kan du dels begränsa risken för skador genom att försöka använda badrummet så som det var tänkt när det byggdes, finns där badkar så bada i stället för att duscha, duscha inte direkt mot väggen. Ev. kan du sätta in duschkabin.

Skaffa bostadsrättstilläget till din hemförsäkring, det ersätter skador som du kan bli ersättningssyldig för på grannlägenheter och fastigheten. Fast kolla först med föreningen vissa föreningar har tecknat ett sådant skydd kollektivt för samtilga bostadsrättshavare.
 
Hemmakatten
Men, hempularen, detta gäller vidköp/sälj av fastigheter/fast egendom? En bostadsrättslägenhet följer väl, åtminstone delvis, andra lagar? Vid ett köp av en lägenhet och dess konsekvenser är det väl Köplagen som följs? Dvs. de konsekvenser du beskriver är väl snarare för fast egendom och inte helt fullt ut tillämåliga på lägenheter.
 
Avtalsbrott får ungefär samma konsekvenser om det gäller köp av fastighet eller lös egendom (bostadsrätt är lös egendom).
 
Även när det gäller hävning av köp..Måste ju finnas folk som vill köpa o skriver på kontrakt för bostad o sen visar det sig att de inte får lån el fram pengarna o då inte kan köpa/betala lägenheten..men de kanske inte hävs då heller utan de är tvingade att betala hela köpesumman ändå på något vis
När vi köpte hus så skrev vi in i kontraktet att om banken av någon anledning inte ville låna ut pengar till oss när vi väl skulle köpa huset så skulle köpet hävas, mäklaren blev först lite skeptisk men efter han kontaktat banken så var det lugnt. Jag sa bara som det var, att mitt liv kanske ser väldigt annorlunda ut om 5 månader än vad det gör idag, kan vara arbetslös, skadad, ändrad familjesituation osv osv. Och då vill man inte stå där och vara tvungen att betala en massa pengar som banken inte längre vill låna ut till en...

Faktiskt lite förvånad att det är så få som begär att ha en sådan klausul med i avtalen när de köper hus, som säljare så hade inte jag heller velat det, men som köpare? Absolut.
 
Gladh skrev:
När vi köpte hus så skrev vi in i kontraktet att om banken av någon anledning inte ville låna ut pengar till oss när vi väl skulle köpa huset så skulle köpet hävas, mäklaren blev först lite skeptisk men efter han kontaktat banken så var det lugnt. Jag sa bara som det var, att mitt liv kanske ser väldigt annorlunda ut om 5 månader än vad det gör idag, kan vara arbetslös, skadad, ändrad familjesituation osv osv. Och då vill man inte stå där och vara tvungen att betala en massa pengar som banken inte längre vill låna ut till en...

Faktiskt lite förvånad att det är så få som begär att ha en sådan klausul med i avtalen när de köper hus, som säljare så hade inte jag heller velat det, men som köpare? Absolut.
Jag skulle inte sälja till dej ;) att Du vill ha en sån klausul förstår jag men säljer jag min bostad så har jag med stor sannolikhet ett nytt boende där jag ska bo och som ska finansieras. Då kommer jag att sälja till nån som står för köpet så att säga och inte skriver in en massa "hot" om att inte fullfölja affären.
 
Thomas59
Jan-Å skrev:
Jag skulle inte sälja till dej ;) att Du vill ha en sån klausul förstår jag men säljer jag min bostad så har jag med stor sannolikhet ett nytt boende där jag ska bo och som ska finansieras. Då kommer jag att sälja till nån som står för köpet så att säga och inte skriver in en massa "hot" om att inte fullfölja affären.
Jag håller med dig Jan-Å. Som säljare vill man helst inte ha försäljningen villkorad på något sätt. Besiktningsklausul är nog illa när man är säljare och vet man sedan inte om köparen fullföljer skukle det inte kännas kul.

Som köpare däremot gäller det motsatta. Man kanske är i en situation där man vill gardera sig så långt det går med besiktningklausuler och villkor kring finansiering.

I slutänden blir det en fråga om hur stark förhandlingsposition säljare resp köpare har vilket till stor del beror på hur marknaden ser ut vid förvärvet. Har säljaren en stark position kan det kanske räcka med att köparen antyder att en klausul om finansiering skulle vara på sin plats för att man ska gå vidare till nästa köpare.
 
Jag sålde min lägenhet och på objektbeskrivningen så står det renoveringsobjekt som är i behov av total renovering,nu vill köparen efter 8 månader häva köpet då han har förbud att använda duschen innan renovering.
Saken är att duschen var väldigt sliten och det syntes tydligt att den var i behov av att renoveras,först så försökte han att få mig att betala renoveringen men jag bestred och nu vill han häva köpet.
Det står också i kontraktet att köparen ska noggrant kontrollera lägenhetens utrustning och inventariers skick men som han inte har brytt sig om.
Kan han häva köpet?
 
O
På vilka grunder vill han häva köpet?
Och varför kommer han på det efter månader?
Rent spontant... Nix... han har inte en chans... Men jag är inte expert...
 
Han vill häva köpet pga att han säger att han inte visste att det var duschförbud,men det syntes tydligt och klart att duschen var i skriande behov av att renoveras.
Han har också vetat det sen besiktningen av lägenheten,men jag antar att han inte brydde sig för han var vräkt från sin tidigare bostadsrätt.
Jag sålde också lägenheten för 100.000 under marknadspris just för att köparen skulle använda dom pengarna till renovering av duschen.
 
Det där med duschförbudet, vem har utfärdat det? Och när?

Jag tror som sagt inte heller att han kan ha ngn. rimlig chans att rent formellt häva köpet. Men det skulle ev. kunna vara en poäng om han antog att duschen skulle gå att använda tills han renoverade.

Hur tydligt än behovet var av en renovering så kan han alltid hävda att han inte uppfattade bristerna som så alvarliga. Om vi nu antar att renoveringsbehovet är väldigt uppenbart (forografera massor nu medan du har möjlighet) så tror jag egentligen inte att har möjlighet att häva på saklig grund.

Ev. kanske du borde kontakta en jurist och be om en bedömmning innan du kör för hårt.

Med den historik du nämner så kan jag se andra problem, skulle din förening få klart för sig att han vräkts från en tidigare brf, så kan de troligen neka honom medlemsskap, då backas hela affären, ev. kan man tänka sig att han får problem även med banken att låna för att slutföra din affär. Då kan du visserligen stämma honom, men det låter sannolikt att han inte kommer att ha pengar till att betala skadeståndet.

Observera att om han nekas medlemskap så får du ingen kompensation, handpenning skall återbetalas osv.

har hört talas om folk som (kan vara en skröna) ångrat sitt köp av bostadsrätt och straffat ut sig, ringer till styrelsen och säger att de planerar att öppna porrklubb i lägenheten, undra om det är OK att ha öppet efter midnatt. Ett ganska säkert sätt att bli nekad medlemskap.
 
Redigerat:
Hempularen!

Lägenheten köptes kontant av köparen i Februari månad i år han ville få köpet klart så fort som möjligt då han var orolig för att få en kreditanmärkning och inte få beviljat medlemskap.
Han skrev på pappren så fort han kunde och då han skulle skriva på pappren om medlemskap så besiktigades lägenheten av föreningen och han fick då besked att duschen inte fick användas innan den blev renoverad men han skrev på pappren ändå.
Jag sa också till honom att han måste renovera duschen så snart som möjligt och det måste vara det första han gör men han ville renovera köket först trots det var duschförbud.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.