Hej,

Korta versionen, pannan ser ut såhär
En grön pannanläggning med märkning "EURONOM", försedd med reglage, manometrar och en röd eldstadsregulator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal EURONOM-termostat med vred och tekniska specifikationer på etikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan jag elda i den och vad behöver jag kolla up isåfall?

Långa versionen:
Äger sedan ca 1.5 år ett gammalt radhus. Förra vintern hade vi bunden el och massa andra projekt så jag brydde mig aldrig om att faktiskt ta tag i pannan mer än att jag plockade bort expansionskärlet på vinden när rörmokaren ändå var här för badrummet. Planen var att ersätta värmesystemet när vi gjorde om pannrumet och tvättstugan vilket just nu ligger på tidslinjen nästa höst. Nu är det som ni förstår lite andra ljud i skällan och vi har en del ångest angående vintern, en granne hade 15000 i elräkningen förra vintern och vi har sämre fönster t.ex. :worried:

Pannan har en elpatron men det fanns en oljetank som var sanerad som jag gjort mig av med (vet inte om det säger något om pannan i sig?). Sen är det en eldningsdel också. Så här kommer mitt batteri med frågor rörande just den delen.
1. Kan jag använda denna?
2. Är det lönt att elda om alternativet är elpatron?
3. Kan jag använda den för att stödelda eller hur fungerar styrningen?
4. Måste jag kontrollera att något inte är trasigt? Finns rörliga delar? Sotning är väl en sak men enligt dokument från köptillfället är murstocken provtyckt och vi har eldat i den öppna spisen vi har. Ska leta rätt på de dokumenten ikv för att se vad som egentligen står.

Kollat på att installera en luftluftvärmepump men det känns så där eftersom jag i nästa steg vill in med luft-vatten eller bergvärme. Uppskattar de flesta ideer och åtsikter/insikter. Avslutar med några extra bilder
Röd automatisk pannmatare för fastbränslepanna med reglage och anslutna kablar och rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen eldstadsrensning med ESBE-termostat och rengöringsverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett svart eldstadsgaller med synlig ackumulation av sot och aska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En öppen aska låda i en vedeldad ugn full av aska och sot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal termostat med justeringsratt märkt Danfoss, monterad på vägg över två rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Analog termometer på en grön yta som visar en inomhustemperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grön cirkulationspump monterad i rörsystem för uppvärmning med synliga ventiler och rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopparrör som är löddat till ett äldre rörsystem med synliga stöd och en röd ventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hoppas alla får en varm och mysig vinter...
 
Tror inte sotaren godkänner eldning i en så gammal panna.
Hade du eldat fram till nu så är det en annan sak men tror iallafall här så godkänner dom det inte.
Sen har du ingen tank?
Är expansionskärlet borta?
Sen sist så är det dålig effekt jämfört med moderna pannor.
 
Den blir inte underkänd för att man har eldningsuppehåll. Men det är ju ingen bra vedpanna.

blir det riktigt dyrt är kanske diesel på dunk till oljebrännaren ett alternativ.
 
A Argastesnickaren skrev:
Tror inte sotaren godkänner eldning i en så gammal panna.
Hade du eldat fram till nu så är det en annan sak men tror iallafall här så godkänner dom det inte.
Sen har du ingen tank?
Är expansionskärlet borta?
Sen sist så är det dålig effekt jämfört med moderna pannor.
När du säger tank, menar du accumulatortank då? Om jag fattat mitt systemrätt så är det en genomströmningsberedare? Sen säger skylten "VATTENVOLYM 260l" vad är det en varmvattenberedare? Har begränsad kunskap inom det här fältet men försöker lära mig eftersom... :)

Var otydlig ang. expansionskärlet. Det satt på vinden men är flyttat till pannrummet då rörmokaren tyckte att ett det var ett riskmoment att ha det där uppe? Fattar jag det rätt om man gjorde så förut innan man hade trycksatta expansionskärl?

D Daniel 109 skrev:
Den blir inte underkänd för att man har eldningsuppehåll. Men det är ju ingen bra vedpanna.

blir det riktigt dyrt är kanske diesel på dunk till oljebrännaren ett alternativ.
Kollade sotningsprotokollet och det pratade endast om den öppnaspisen. Så antar att ett första steg hade varit att prata med en sotare. Men ni verkar båda tycka det är en halvkass ide hur somhelst så känns ovärt att slösa allt för mkt tid på detta isåfall. Kanske får starta en till tråd för att utreda om llvp är en bra ide. Ska komma en kille och kolla i slutet på månaden. Tack för era svar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.