Har inte flyttat in i mitt hus ännu och kör med termostaten satt på ca 10 grader vilket ger mig mellan 8-11 grader i vardagsrummet - Och det är där jag är lite irriterad.
Patronen drar igång (installerad under 60 talet) och värmer till uttempen ligger på mmellan 50-60 grader för att sedan slå av.
Temperaturen hinner då sjuka till ca 8-9 grader och tempmätare direkt efter patronen på ca 10 grader. Därefter slår den igång igen och värmer till 50-60 grader... och sen upprepar sig historien igen.
Termostaten sitter i trappen mellan källare och övervåning.

Är det inte bättre att systemet håller ca 10 grader konstant? Kanb jag byta termostat för att få en "jämnare" gång och uppvärmning.

Termostaten är en Satchwell TME från 1965
Patronen är som det verkar vara en Elektro- Helios installerad 21/4 1965

Båda enligt bild.





Kul att jag har kvar ALLA originalpapper på allt i hela huset från 1949.
Eller vad sägs om avtalet från Stockholm Elverk där Energiavgiften specificeras enligt följande:
kl. 7-21 8öre/kwh
kl 21-7 4öre/kwh
Det var minsann bättre förr! d^_^b
 
  • IMG_0117.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0118.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Spelar det någon roll när du inte bor i huset?
 
Haha! Bra svar detta där - Är ju i renoveringsfasen och flyttar in om 4 veckor. Väntande mig att termostaten skulle hålla mer "stabil" temp.
Även stängt av VVB bara för att spara el då vi kör dubbelt boende för stunden.
Planen är en LVVP senare men inte på ett tag och vill ha en stabil lösning så länge - Lätt jobbigt om temperaturen sviktar 3-4 grader timme till timme....
 
Är det en termostat kopplad direkt (eller via relä) till elpatronen förstår jag att det svänger.

Om där sitter en shunt så montera en ERA 10 eller motsvarande och låt den sköta tempen på framledningen som då kommer att bli ytterst jämn. Elpatronen ställer du på 60-70 grader bara.

Finns acctank eller hur är det gjort? Gärna bilder.
 
v-g skrev:
Är det en termostat kopplad direkt (eller via relä) till elpatronen förstår jag att det svänger.

Om där sitter en shunt så montera en ERA 10 eller motsvarande och låt den sköta tempen på framledningen som då kommer att bli ytterst jämn. Elpatronen ställer du på 60-70 grader bara.

Finns acctank eller hur är det gjort? Gärna bilder.
Termostaten går via en kopplingsdosa (som jag inte kikat i ) till patronen. Patronen styrs av kontaktor utan denna värld som smäller genom hela kåken.
System ser inte ut att vara shuntat alls då cirkulations pumpen går konstant och patronen bara slår till när termostaten anser att det är lämpligt.
Har ingen möjlighet att ställa patronen (Anno 1965!) Utan den är kontaktorstyrd från termostat.
Acctank finnes på vinden i en isolerad låda.

Det är inte så mycket att fota tyvärr! :blushing:
Enrörssytem via cirkpump och patron som styrs av termostat med acctank på vind... enkelt system som stundtals är varmt och mysigt med för det mesta kallt och trist..
 
Skulle framför allt vilja ha en termostat inställning med fast, jämn drivning på patronen som ger mig ett konstantflöde vid en viss temp...

Inbillar mig att då systemet skall hettas upp till 50-60 grader från 9-11 grader är onödigt slöseri då man kan hålla det konstant på säg 15 för att få 11....
 
slacker skrev:
Haha! Bra svar detta där - ..
Jaja, det kanske var lite kortfattat..

Jag försöker alltid att inte göra saker i onödan så mitt tänk är så här:

1. Kolla först om du upplever det som ett problem vid 20 grader. Kanske beter sig systemet bättre då. Uppvärmningstiderna blir längre så kanske termostaten hinner reagera innan det blir för varmt.

2. Kolla att termostaten sitter på ett lämpligt ställe, dvs på en innervägg mitt i huset, längt ifrån fönster och värmekällor.

3. Om termostaten är bra placerad: Byt termostat, det finns betydligt mer avancerade prylar idag.

4. Bygg om värmesystemet enligt tidigare förslag i tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.