Ja, vad säger den samlade expertisen, kan jag byta sladd på den här manicken?

En kexfräs med tjock och styv elsladd på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är nöjd på det stora hela med min kexfräs, den hade gärna fått ha mjukstart för den hoppar lätt ur läge när man startar den MEN... Jag hatar sladdeländet!!!
Tjock, styv och osmidig gör den att arbeta med maskinen mindre kul och när man ska lägga undan den trilskas sladden enormt.

Jag har planer på att sätta Festool Plug-it-kontakter på alla mina maskiner efterhand och undrar helt enkelt om kexfräsen måste ha en så grov sladd egentligen? Den är ju bara på 600W, sänksågen är ju på det dubbla och har en klenare och smidigare sladd ändå.

Typskylt på en DEWALT kexfräs DW682 med specifikationer som 230V, 600W och 10000/min, tillverkad i Mexiko.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Typskylt på en Festool TS 55 REBQ cirkelsåg som visar tekniska specifikationer som effekt och varvtal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad säger ni som kan sådant här, är det ok att byta? (Garantin har gått ut för länge sedan.)

Tackar för hjälp!
//Ronnie
 
Det är bara att göra!(y)

Gissar på att befintlig kabel är såndär plastvariant som är helt hopplös (jag tittar på dig Kärcher WD6!)

(Psst, du lyckades skapa tre trådar ;))
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Ja, vad säger den samlade expertisen, kan jag byta sladd på den här manicken?

[bild]

Är nöjd på det stora hela med min kexfräs, den hade gärna fått ha mjukstart för den hoppar lätt ur läge när man startar den MEN... Jag hatar sladdeländet!!!
Tjock, styv och osmidig gör den att arbeta med maskinen mindre kul och när man ska lägga undan den trilskas sladden enormt.

Jag har planer på att sätta Festool Plug-it-kontakter på alla mina maskiner efterhand och undrar helt enkelt om kexfräsen måste ha en så grov sladd egentligen? Den är ju bara på 600W, sänksågen är ju på det dubbla och har en klenare och smidigare sladd ändå.

[bild]

[bild]

Vad säger ni som kan sådant här, är det ok att byta? (Garantin har gått ut för länge sedan.)

Tackar för hjälp!
//Ronnie
Jag har bytt kabel på många maskiner, både till plug-it och annat, aldrig träffat på några problem. Bara att köra (y)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Ett tips är att det heter sladdställ om du skall googla en ny (alltså vanlig, inte festools).
Ofta (alltid?) är det väl satt kabelhylsor på RKn i maskiner. Men går väl an utan...
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
(Psst, du lyckades skapa tre trådar ;))
Jag vet, det måste väl ändå vara något slags rekord...

Missade att det fanns en "hoppa över-knapp" när det dök upp en ruta med olika alternativ för att tagga tråden; jag försökte bara posta min fråga — gång på gång... :D

Tack för svar! Hoppas vi kan ses igen hos Daniel i en inte alltför avlägsen framtid, ha det gott!
//Ronnie
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
David-O David-O skrev:
Ett tips är att det heter sladdställ om du skall googla en ny (alltså vanlig, inte festools).
Ofta (alltid?) är det väl satt kabelhylsor på RKn i maskiner. Men går väl an utan...
Förstod ungefär hälften men fångade huvudbudskapet ändå. Kommer inte att bara byta till en trevligare sladd (eller ett trevligare sladdställ) utan vill så småningom ha Plug-itsladdar över hela linjen.

Tack för hjälpen!
//Ronnie
 
nanowire nanowire skrev:
Jag har bytt kabel på många maskiner, både till plug-it och annat, aldrig träffat på några problem. Bara att köra (y)
Ok, då kör jag.

Tack!
//Ronnie
 
Kör på, bara att byta. Vill minnas att plug-it är godkänt upp till 1800w eller där omkring. Så det ska inte vara några problem på din 600 W maskin. (Festools största fräs, OF2200, har inte plug-it för den kräver för mycket ström med sina 2200 W)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
P pyro skrev:
Kör på, bara att byta. Vill minnas att plug-it är godkänt upp till 1800w eller där omkring. Så det ska inte vara några problem på din 600 W maskin. (Festools största fräs, OF2200, har inte plug-it för den kräver för mycket ström med sina 2200 W)
Ok, tack för infon, då känner jag mig trygg med ett byte.

Ser fram emot att ses när det blir möjligt igen!
//Ronnie
 
  • Gilla
pyro
  • Laddar…
Festool har en kabel med plug-it för tredjepartsprodukter som du enkelt kan byta till. Ett annat alternativ är att köpa själva kontakten som reservdel (exempelvis till OF1010) och montera den i chassiet. Jag har gjort enligt det senare exemplet på några av mina Bosch-verktyg. Det har dock gått åt lite 3D-printade detaljer för att få till det...
 
Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Min lilla erfarenhet av plugit , yttergummit på kabeln sprack på min sticksåg, i stället för att öppna maskin, kapa bort en bit sladd och skruva fast så fick jag punga ut med 300 spänn på en ny plugit.

10 minuter mot 300 spänn,

Protte
 
  • Wow
Pysslarn
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Min lilla erfarenhet av plugit , yttergummit på kabeln sprack på min sticksåg, i stället för att öppna maskin, kapa bort en bit sladd och skruva fast så fick jag punga ut med 300 spänn på en ny plugit.

10 minuter mot 300 spänn,

Protte
Det är trist när man måste köpa dyra reservdelar till något som egentligen borde vara enkelt. Går inte själva plug-it kontakten att öppna så man kan kapa och göra kortare där?
Jag har själv en kabel där ett frässtål blev lite väl närgånget och tog ett bett av sladden. Det var ungefär mitt på, så göra kortare var inte riktigt ett alternativ. Den är lagad med löddtenn och krympslang. För min del har det blivit ett par maskiner till sedan dess så nuförtiden är problemet lättlöst, ta en av de andra kablarna.
 
Kolla bara hur man öppnar den där maskinen.

För rätt många år sedan skulle jag laga en bosch planslip (en sådan där som vibrerar). Det hade kommit så mycket slipdamm i strömbrytaren att den inte gick att manövrera.

Brytaren satt i ett litet lock högst upp. Jag reflekterade över att det var attans långa skruvar när jag öppnade locket.

Pillade bort så mycket damm jag kunde. Så tänkte jag att jag skulle testa om det räckte, innan jag skruvade ihop den igen.


Maskinen exploderade. Rotorn i motorn flög iväg över hela rummet, och spred diverse brickor och små jädrar efter sig.

De långa skruvarna höll inte bara locket på plats. De höll ihop hela motorn. jag lyckades aldrig få ihop den igen.
 
  • Wow
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.