Hej Byggahusare

Min brf-lgh består delvis av en tidigare 1rok och dörren till dess toalett är heltokigt placerad nu när wc'n hör till en 3rok. Jag behöver flytta dörren till motsatta sidan (dörr på långsidan är no-no) och det kräver att jag tar bort en mellanvägg (streckat). Idag går de tre vatten (en kall, två värme med cirkulation) upp genom en klack ca 120 cm där det finns avstängning.

Det är inte tal om någon golvbrunn, värme eller annat fancy-schmansy. Det här kommer bli dyrt även utan...

På den andra bilden är min vision som behöver konfronteras av verklighet och kompetens. Brf´en är ok om allt sköts enligt boken. Hoppas att någon vill bidra för det här är jätteviktigt för mig. Om det går att flytta dörren kan jag och barnen bo kvar i många år. Annars, inte så länge.

  1. Kommer röris kunna "vrida" stammens böj så toan kan flyttas?
  2. Går det att placera ett handfat ovanpå rören?
  3. Om inget annat återstår och det går att vända böjen, får man borra tre hål nära stammen till grannen under för att dra om rören utan att GVK/BKR/SV går bananas? Grannen är ok med det för rören är dolda bakom en sån plåtlåda min toalett hänger på idag.
  4. Ser du en lösning jag inte ser? Snälla, pitcha den!

Tack på förhand!

3D-skiss av ett badrum i en lägenhet med mått och planerad position för dörr och rörledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-skiss av ett mindre badrum med toalettstol och planerad placering av handfat och nya rörinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Som amatör med viss erfarenhet av vvs och badrumsbygge ser jag inga hinder. Kan du acceptera lådan under tvättstället bör det inte vara några större bekymmer även utan att besvära grannen under.
Du får nog välja kort toastol och fixtur som bygger så lite som möjligt ut från väggen om det inte ska bli trångt för fötterna.
 
hscn hscn skrev:
Som amatör med viss erfarenhet av vvs och badrumsbygge ser jag inga hinder. Kan du acceptera lådan under tvättstället bör det inte vara några större bekymmer även utan att besvära grannen under.
Du får nog välja kort toastol och fixtur som bygger så lite som möjligt ut från väggen om det inte ska bli trångt för fötterna.
Tack för input’en. Det gör mycket för självförtroendet :strong:
Ska tänka på avståndet. Leker förresten med tanken på att bygga en förvaring typ 150 cm över golvet och ovanför toaletten. Blir mindre att städa och mindre toalettljud om folk sitter ner :poop:
 
Det borde gå att lösa toalettavloppet även utan att vrida förgreningen. Fråga en duktig röris. Gamla rör kan vara svåra att vrida, ofta omöjliga. Gamla gjutjärnsrör kan vara förseglade med bly och 70-talsrör i plast kan vara limmade i skarven.

Det vore såklart bäst om du kunde borra nya hål och koppla på nya rör nere hos grannen. Rör som kommer upp mitt på golvet ser lite risigt ut. En låda som går ända ner till golvet och döljer rören kan också se konstigt ut.
 
F Fred vom Jupiter skrev:
Det borde gå att lösa toalettavloppet även utan att vrida förgreningen. Fråga en duktig röris. Gamla rör kan vara svåra att vrida, ofta omöjliga. Gamla gjutjärnsrör kan vara förseglade med bly och 70-talsrör i plast kan vara limmade i skarven.

Det vore såklart bäst om du kunde borra nya hål och koppla på nya rör nere hos grannen. Rör som kommer upp mitt på golvet ser lite risigt ut. En låda som går ända ner till golvet och döljer rören kan också se konstigt ut.
Tack för uppslaget! Det gjordes ett stambyte 1987 men jag kommer inte åt förgreningen idag. Det låter lite som att det krävs för att röris ska kunna göra en bedömning, eller?
 
Såhär ser det ut idag. Tidigare ägare påbörjade renoveringen.
 
  • Oavslutad renovering av ett utrymme med öppen inspektionslucka och exponerade rörinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Det där ser ut som en prefab-kasett...
 
Krilleman Krilleman skrev:
Det där ser ut som en prefab-kasett...
Har inte stött på begreppet men det låter rimligt. Kostade inte så mycket för hyresfirman och hyresgästerna då tyckte att det var lyxigt med ”vägghängd” toalett. Idag är det inte lika lyxigt att försöka hitta reservdelar till den :mad:
 
F Fred vom Jupiter skrev:
Det borde gå att lösa toalettavloppet även utan att vrida förgreningen. Fråga en duktig röris. Gamla rör kan vara svåra att vrida, ofta omöjliga. Gamla gjutjärnsrör kan vara förseglade med bly och 70-talsrör i plast kan vara limmade i skarven.

Det vore såklart bäst om du kunde borra nya hål och koppla på nya rör nere hos grannen. Rör som kommer upp mitt på golvet ser lite risigt ut. En låda som går ända ner till golvet och döljer rören kan också se konstigt ut.
Har du koll på reglerna om det blir nödvändigt med att flytta rören? Jag trodde att originalrör+klack i icke-blött golv var ok men att borra för nya rör var no-no oavsett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.