Jag ska bygga mig ett litet garage. Det kommer inte isoleras initialt, men tänker göra det i framtiden. Takstolar köper jag färdiga, ser inte ut riktigt som på ritningen.

Vad jag undrar är egentligen om
A) Funkar 45x95 vanligt standard-virke (typ cheapy eller vem som nu tänker vara billigast) till stommen?
B) Placering av takstolar, funkar det som på bilden, 1200 c/c?
C) Har jag missat nåt fundamentalt?
 
  • Garage.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A) Ja
B) Ja
C) Regeln som takstolarna vilar på bör du ha stående istället för liggande.
 
Om du inte isolerar och klär innerväggarna med skivor eller råspont måste du diagonalsträva väggarna så det inte viker sig vid vind och snölast.
Roligt att du ställer reglarna på en mur och inte direkt på plattan som är vanligt.Du har inte funderat på att mura ända upp till takstolarna med lecasten och få en färdig vägg direkt.
Anpassa längden på garaget så det blir delbart med 1200mm +45mm så passar skivor och isolering när det blir aktuellt./MLJ
 
Ola78
Håller med Immobil om de två första punkterna, men hammarbandet kan du ha som du ritat bara du tänker på placeringen av reglarna så dessa hamnar under där du ska ha takstolen så blir det inga problem. När du väljer virke tänk på att försök hitta virke som inte har för mycket kvistar då det försämrar hållbarheten. Det bästa är ju om du kan hitta klassat konstruktionsvirke t ex K18 eller K24 men är du som sagt noga när du väljer virket så kan du få likvärdigt som detta.
 
Ola78
Mats Lj skrev:
Om du inte isolerar och klär innerväggarna med skivor eller råspont måste du diagonalsträva väggarna så det inte viker sig vid vind och snölast.
/MLJ
Om du ändå funderar på att isolera garaget i framtiden måste du ju redan nu förbereda det med vindskydd på utsidan under fasadbeklädnaden och då kan du ju sätta utegips så får du både vindskydd och uppstyvning i samma moment. För Mats Lj har helt rätt i att du måste göra garaget vridstyvt också. Är ni två som hjälps åt så går det rätt så smidigt och sätta upp gipsen. Vill du inte köra med gips så sätter du speciella vinddragband i kryss på väggen, går snabbt och smidigt.
 
Åh vad roligt med många svar, tack!!

Alla takstolar ligger rakt över en väggregel. Behöver jag ta hänsyn till snözoner och sånt, vad gäller väggreglar och hammarband? Tänkte lägga betongpannor på taket och snözon här ska nog vara 2,5.
Stommen blir iaf 9645x6645 utvändigt.

Anledningar till muren är två: Dels överväger jag att skippa plattan tills vidare, bara ha en rejäl mur och grusa upp golvet. Dels får jag bra takhöjd, även med vanlig 2440 OSB den dan det ska isoleras. Att bygga i leca hela vägen upp blir för dyrt, det här är budgetskjul :)

Fasaden blir vanlig stående brädfodring med lockläkt.
Gips kanske är en bra idé? Men det låter dyrt. Jag tänkte mig stålband och så får väl asfaltboarden engagera sig lite också, men det kanske blir för vekt?
OSB och vindpapp kanske?

Hur är det med klassat virke, är såna sorterade raka eller måste man ändå stå och syna varenda bit?

http://strip.se/files/Garage.skp för den som är intresserad.
 
Ola78
Lite får man sortera även klassat virke, poängen med det virke är att det måste klara vissa kriterier för att få en viss klassning.
 
Jag har ett liknande garage som är 7x7 m byggt med vanligt billigt 45x95 virke. Bor i zon 3 och det har hållit i 21 år ;-)
Som flera skriver är det viktigast att styva upp konstruktionen med antingen snedsträvor men helst styv beklädnad på in-eller utsida.
45x95 knäcks inte pga snölasten om den kraften kommer lodrätt. Även om du skulle bygga med skitvirke. Det är snedbelastning man skall akta sej för.
Mitt råd är att köpa billigaste reglarna men även komplettera med billig osb på insidan.
 
2"2 tvärs reglarna på utsidan löser stabilitetsfrågan, gör att du kan ha bara ströläkt på vindpapp/boarden vid stående panel och ger en bryten köldbrygga vid isolering.Dessutom blir ju syllen då 145 vilket blir bättre/snyggare till 150 leca, ev. senare dubbelskiva på insida och puts på lecan blir klockrent ihop.
 
RoughChuck skrev:
2"2 tvärs reglarna på utsidan löser stabilitetsfrågan, gör att du kan ha bara ströläkt på vindpapp/boarden vid stående panel och ger en bryten köldbrygga vid isolering.
Nix, inte alls. Vinkelräta reglar styvar ej upp konstruktionen nämnvärt för skjuvande laster. Du måste ha sned infästning för att det ska bli stadigare.
 
Jodå,absolut. 2"2 cc 600 och stående panel på det blåser inte den starkaste Vargen omkull..;) Snedsträvor inuti tills det står där sen är det bara att putta och skuffa och blåsa bäst man vill:)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.