Tjena har någon form av vävtapet i huset jag köpt. Vill ha släta målade väggar.

Läst lite om bredspackling, jag har inte tummen mitt i hand men inte renoverat ett hus förr. Men då jag är rätt pedant och vill ha det 100 så min första tanke är att riva ner all tapet, kanske med en ångmaskin?

Sen bredspackla, slipa och måla.
Men sätt att många slänger det rätt på den befintliga tapeten.

Jag ska även byta golven så behöver inte vara "rädd" om något runt om.
Laddar upp en bild vad för tapet jag har.
 
  • Närbild på en vit, vävd tapet med fiskbensmönster från en webbutik, tänkt att tas bort för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Glasfiberväv brukar vara väldigt svår att få bort, inte alls som vanlig tapet eller textilväv.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Tja,
Jag äger en av de bättre Kärcher ångmaskinerna på marknaden och med alla tillbehör inklusive för borttagning av tapet. Det var bara ett lager tapet på gipsskivan. Jag gjorde bara ett helt vardagsrum av normal storlek.

Aldrig igen.

Vilket jävla pyssel. Ibland hade jag tur och kunde få loss en hel remsa men det gick nästan alltid av någonstans. Jag skrapa och hålla på med den där ångmaskinen i flera dagar innan jag var klar och kunde ta nästa steg i projektet.

Nästa gång ska jag skrapa och sanda skarvarna. Sedan ska jag måla på den fuktspärren som finns att köpa när man ska måla över tapet. Jag har bredspacklat förut och det kräver lite övning.

Jag kan rekommendera att du kollar YouTube kanalen Home RenoVision DIY. Han är helt fantastiskt. Han visar vilket material man ska använda så att man t ex behöver inte sanda i evigheter och vilka verktyg man behöver och bra teknik på spackling och mycket mer. Jag kommer att (försöka) göra exakt som han gör.

Lycka till!
 
Låt den sitta, bre över skiten, börja inte pilla i det!!!!
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
Går väl knappt att ånga ner väv i vilket fall? Skulle bara spacklat.
 
Med tanke på era svar så känns det som man ska spackla över möget bara. Behöver man någon primer innan så den inte släpper?

Är det vad ni tror en måleri firma gjort med att spackla över?

Finns ingen risk att spacklet sätter sig med tiden så strukturen kan synas igenom i släp ljus?

Jag tänker mig att man lägger ett lager, väntar tills det torkar sen går på med ett till och slipar bara det sista?
 
Du kan patentera med tapetspärr 1 sväng om du vill, tror dock ej de behövs.
Rullspackel grov 1a svängen.
Hasa av lätt (ev bubblor som fylls igen 2a svängen)
Rullspackel medium 2a svängen.
Slipa av med kloss
Grunda
Foga & lys med lampa å sätt i ev missar
Fläcka på spacklet
Färdig stryk
 
Nej för fasen, spara väven den stärker väggen mot sprickor och rörelser. Bara bredspackla över med medium spackel (tidigare lätthand).
 
  • Gilla
Malaren666
  • Laddar…
Malaren666 Malaren666 skrev:
Du kan patentera med tapetspärr 1 sväng om du vill, tror dock ej de behövs.
Rullspackel grov 1a svängen.
Hasa av lätt (ev bubblor som fylls igen 2a svängen)
Rullspackel medium 2a svängen.
Slipa av med kloss
Grunda
Foga & lys med lampa å sätt i ev missar
Fläcka på spacklet
Färdig stryk

Okej ja men det låter ju som en plan. Men vad menar du med att foga?
Jag hade tänkt plocka bort fodren osv för det ska ändå slipas och målas om

I hörnen på väggarna, ska jag skära rent där om det börjat bubbla sig och lägga någon annan form av remsa där?
 
tttomten tttomten skrev:
Nej för fasen, spara väven den stärker väggen mot sprickor och rörelser. Bara bredspackla över med medium spackel (tidigare lätthand).
Rekommenderas!!
 
T Timbuktu skrev:
Okej ja men det låter ju som en plan. Men vad menar du med att foga?
Jag hade tänkt plocka bort fodren osv för det ska ändå slipas och målas om

I hörnen på väggarna, ska jag skära rent där om det börjat bubbla sig och lägga någon annan form av remsa där?
Foga hörn, Foga in snickerier, takvinkel, mot sockel osv. Låt fodrerna sitta kvar, sliter du bort dom så lär du skära runt dom först för väven kan slitas med annars å då börjar problemen komma för du kommer aldrig få fast väven igen om du börjar riva den. Du kan skära snyggt de som är löst så att du tar kniven o gör skarpa drag runt bubblan så dänär du lyfter bort väven så får du ut fina bitar å väven sitter fast i kanterna, de som du kan göra om den börjar släppa är att häfta fast den i kanterna å kör en i o på spackling innan bredspacklingen. Lägg ut bilder om du kan
 
När du väl börjar spackla å de blir blött så vad du än gör pilla inte i fukten, låt allt torka å sen skär o pilla bort saker!
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Ahh okej. Men om man har fodrena kvar kan man inte bara slipa och spackla kloss an? Tänker känns dumt lägga mjukfog runt allt?

Har slipat och lackat en hel del mc och bildelar så förarbete är ju iallafall något man har erfarenhet av
 
Den väven är stark så den kanske håller att riva ner i hela våder jag skulle inte försöka bredspackla den nästan billigare o mlndre jobb med renoveringsgips om den inte släpper. Jag har rivit ner fiskben flera gånger utan andra hjälpmedel än en spackelspade för att komma under väven.
 
T Timbuktu skrev:
Ahh okej. Men om man har fodrena kvar kan man inte bara slipa och spackla kloss an? Tänker känns dumt lägga mjukfog runt allt?

Har slipat och lackat en hel del mc och bildelar så förarbete är ju iallafall något man har erfarenhet av
Blir snyggast om du fogar in snickerierna å målar dom först sen tejpar dom rakt sen målar väggarna å rycker tejpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.