Har en bergvärmepump med 3,7 + 6kW, som inte riktigt räcker till under kallaste vinter (typ ett par veckor om året). Har även en reservpatron i tanken på 4,5kW. Kan jag slå på den när det är riktigt kallt? Switchen för reservpatronen är en "Säkerhetsbrytare, får ej användas för start och stopp". Vad skall man då använda den till?

Är det ett alternativ att byta ut befintlig elpatron mot en kraftigare?

Tack på förhand!
 
:) det är en vanlig arbetsbrytare. Det sitter en termostat i elpatronen som sköter start o stopp. Du skulle mao kunna ha den påsatt hela tiden och då kommer den att sträva efter att hålla den temp som termostaten är inställd på, sedan stängs den av, huvudsaken är att den inte går in förrän v-pumpen inte orkar med.Samtidigt är risken att dina huvudsäkringar inte klarar den x-tra belastningen. Du kanske inte kan baka bullar samtidigt som den är inkopplad. En kamin är guld värd i situationer som denna.
 
- "En kamin är guld värd i situationer som denna."

Japp, har man värmepump måste man ha en värmekälla till när:
- Det blir riktigt kallt.
- Strömmen blir alltför dyr.
- Tekniken krånglar.
- Det blir för fuktigt i huset.
Få se, glömde jag nåt?

Sorry, kunde inte låta bli :D
 
Tack för svaren! Jag provar att koppla in reserven vid nästa köldknäpp, så får vi se hur det går med säkringen...
Tyvärr har vi inte nån kamin utan bara en öppen spis, och den värmer ju inte så mycket. Men mysigt blir det :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.