Hej
Ska gjuta en enkel platta till en källarnedgång och råkar ha några ton 8-12 makadam liggandes på tomten, kan vi använda detta under själva betongplattan eller bör det vara en annan fraktion?

Hur tjockt behöver lagret vara ungefär? (läst 150mm stämmer det?)
Hur tjock bör själva betongplattan vara?

Ska gräva ur det sista så jag behöver veta höjden så jag inte gräver ur för mycket eller för litet ;)


/Thomas
 
Ja 8-12 bör fungera fint, 8-16 är annars den fraktionen man brukar rekommendera men för en enkel platta kan jag inte tänka mig att det spelar så stor roll. 150mm grus och 100mm tjock platta bör bli perfekt.
 
Det låter perfekt för då blir jag av med en del av högen på gräsmattan iaf ;)

Vad bör jag ha för armeringsnät såg att det fanns 3 olika på bla byggmax
 
Beror lite på hur du skall belasta plattan och om du vill ha lite mer skydd mot sprickbildning. 5200 (5mm nät med 200 mm mellan rutorna) är det billigaste och bör fungera fint för detta projektet men personligen hade jag valt klassikern 6150 för att ha lite mer marginal och för att man kan gå på nätet utan att böja det medan man gjuter.
 
okey, då kör vi med klassikern 6150 - hellre lite extra än för lite ;)

Vad kan man använda för virke som gjutform? plattan ska ju bli ca 10 cm tjock? kan motfylla på utsidan så att formen får stöd av jord/makadam

Plattan kommer bli ca 7,5 kvm
 
Motfyller du och packar väl kan du ha vilket hyvlat virke som helst nästan, t.ex 22x95 råspånt eller 45x95 reglar. Olja in brädorna med matolja eller formolja innan du gjuter så lossnar de lätt. Om sidorna skall vara synliga kan du använda formplywood för att få de riktigt släta.
 
inget av det kommer vara synligt så finishen på sidorna är inte prio 1 ;) då kör jag med 45x95 reglar så håller det förhoppningsvis ihop. sen blir det att stampa till jorden runt om så att formen får stöd.

Slänger med en fråga till ;)
Plattan som skall gjutas ska ju ansluta den befintliga husets platta och kommer hamna uppe på "klacken" på grunden, bör jag armera fast plattan i den befintliga plattan då väggarna som ska armeras fast i befintlig vägg. känns ju konstigt om väggarna sitter fast i huset men inte plattan tycker jag.
 
Det är lite antingen eller här. Antingen så armerar du fast allt och tar risken med sprickor i framtiden eller så skiljer du båda konstruktionerna helt med frigolit mellan plattorna och mjukfogar längs väggarna så att de kan röra sig individuellt. Ser att du bor i Skåne och där är inte tjälrörelserna så stora så du kanske kan armera ihop utan större sprickrisk.
 
Så nu är betongen på plats i formen och det ser bra ut så här långt iaf ;) springer och vattnar då och då.

När kan jag börja mura väggarna med lecablocken? enl byggmax dräneringsfilm säger de efter en dag, stämmer detta? blocken försämrar ju inte möjligheten för plattan att torka.
 
Eftervattna 3 dagar sedan kan du börja mura.
 
ok då kör jag på det. tack för hjälpen.
 
Så här i efterhand så kan man ju bara skjuta in ann det inte har så stor betydelse vilken fraktion makadamen har utan det som betyder mest är hur ren den är. '
Ska man vara "skitnoga" så använder man tvättad makadam och har den legat på gräsmattan länge så kan man ju anta att det regnat en del på den så det översta lagret är nog ganska rent... Hoppas att allt går bra!!
 
Då vet jag det med tills nästa gång vi ska gjuta platta - blir väl förråd alt garage nästa gång. gillar att göra sakerna själv ist för att bara låta andra göra det - dessutom så lär man sig så mycket på vägen ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.