Hej
Har en snickarfirma som håller på att byta tak, kan jag godkänna denna papplägning? Om inte hur går jag tillväga?
De har även fått ändra nylagd läckt för det var fel avstånd på den nylagda pappen.

Tacksam för svar...




image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det ett skämt?

Det måste vara enklare att lägga pappen slätt än att lyckas knöckla till på detta sättet.

Är det du med pannorna som inte räckte ut till rännan, skicka hem dessa pajasar.

Protte
 
Så där får det inte se ut är bara att gör om och gör rätt.
 
Snickarfirma?? Det tror jag knappast...
Nä men allvarlig, är dem själva nöjda med utförandet?
 
Till: prototypen..Är det för stor ränna tycker du? Jag tycker också att de har kunnat gå mycket längre mot rännan med pannorna
 
Nej det var inte det.

NÅGON på forumet hade problem med snickaren hade satt bärläkten för högt.
Du skriver att dina läkt är flyttade så jag undrar om det är samma hus?
Med andra ord har du skapat en takläggningstråd tidigare, OM det är så så är det skrämmande dåliga hantverkare.

Den där pappen är så löjligt fellagd så man borde skriva ut bilden och visa andra så de får sig ett gott skratt.

Skicka hem "snickarna", betala inte.
Nu kommer det att kosta att flytta undan teglet, bryta bort bär och ströläkt, ta bort pappen och börja om.

Protte
 
  • Gilla
Enk Projektet och 1 till
  • Laddar…
Nämen vafan har dom gjort???
Det är en bedrift att misslyckas så kapitalt med pappen/duken.

Tänkte skriva att det knappast kan vara en yrkesman som gjort det men kom på att inte en amatör kan klanta till det så.
 
Inte för att jag vet hur det egentligen skall göras men i våra ränndalar så dubbelgerades råsponten och sedan lades det dubbelt med både plåt och papp. Ränndalarna har alltså fått både extra papp och plåtremsa under ränndalsplåten. Hur ser det ut under din papp där?

Jag misstänker att "mina" byggare kanske gjorde jobbet lite mer grundligt än vad som är vanligt men ser det ut sådär så finns det nog skäl att bli misstänksam även mot underarbetet.

Förresten, du säger att läkten fick flyttas, är det ok att göra det? Jag tänker på de gamla spikhålen som blir i pappen.
 
Ja det där ser ju inte bra ut. Är själv inte kunnig i ämnet men hoppas att forumet kan bistå med goda råd i hur man smartast attackerar problemet. Själv hade jag varit tveksam till att ge ett företag jag inte litar på en andra chans, måste man det? Men det kanske är ett svartjobb.
 
Hej igen

Har pratat med snickaren nu och han sa att det var överbliven papp från sidorna så det ligger 4 lager i rändalen och det skrynkliga ska skäras bort.... Tycker detta låter konstigt, vad säger ni? Det är inte ett svart jobb
 
Jag tror ärligt talat inte att en andra chans skulle hjälpa här.
Det är bara för dem att packa ihop sina grejer och dra sig vidare till nästa fuskbygge.
Och du inte en spänn ska dem ha, de ska vara glada om dem slipper bli polisanmälda för skadegörelse på ditt tak! :)
 
Det skrynkliga är väl fastklämt av ströläkten?

Skär man så är det väl före läkten.

Kanske lägga teglet först sedan läkt...........

Protte
 
Ska jag ta ut en besiktningsman?
 
H-by skrev:
Ska jag ta ut en besiktningsman?
Det hade jag gjort.
 
H-by skrev:
Ska jag ta ut en besiktningsman?
Absolut.
I ränndalar ska man först lägga en våd längs med ränndalen uppifrån och ned och därefter låta de horisontella våderna på resten av taket gå ut en bit omlott mot våden i ränndalen. Man ska alltså inte hålla på och knöla med de horisontella våderna som man har gjort på ditt tak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.