Jag har en expansionskärl som kopplat till min värmepumsystem och nyligen jag har notiserat den tappar tryck till noll. Jag har mätat trycket när den är tömm och det var 0 bar så jag villte att lufta den och här så jag har gört:

1. Stäng av värmevatten system
2. Stäng av kallvattenventil
3. Stäng av värmvattenventil
4. Tömma expansionskärl via ta bort alla vatten genom öppna saäkerhetsventil
5. Mäta trycket på expansionskärl (och det var 0 bar)
6. Koppla luftfotpump till luftventil på expansionskärl
7. Det var så mycket hard att pumpa expansionskärl. Det var som någonting blockera luften.
8. Har bytat luftventil med andra men samma problem; kan inte lufta expansionskärl.

Jag tror att expansionskärl är inte tråsig eftersom jag brukar göra den varje år men jag vet inte vad är problemet.

Kan någon hjälpa?!
 
  • Expansionskärl för värmesystem med manometer visande noll tryck, kopplat till kopparledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Expansionskärl i rött med mässingsventiler och säkerhetsventil, indikationer på underhåll eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Expansionskärl för värmepump med informationsetikett som visar kapacitet och tryckgränser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
0,6 bar i kärlet tomt på vatten, sen om det är trögt att få i luft kan blåsan klistrat fast i botten, bara trycka mer och hoppas att den släpper. I övrigt inga kommantares på det gjort , det är rätt.
 
  • Gilla
throne
  • Laddar…
Använd en vanlig elpump så du kommer upp runt 8, håll de trycket tills de börjar komma in luft i kärlet
 
  • Gilla
throne
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
0,6 bar i kärlet tomt på vatten, sen om det är trögt att få i luft kan blåsan klistrat fast i botten, bara trycka mer och hoppas att den släpper. I övrigt inga kommantares på det gjort , det är rätt.
Jag har byta ut den med en nya och jag fortfarande kan inte få i luft i expansionskärl. Jag kommer försöka igen! Tack för svaret.
 
A Alexn72 skrev:
Använd en vanlig elpump så du kommer upp runt 8, håll de trycket tills de börjar komma in luft i kärlet
Tack för svaret men vad menar du med 8? 8 bar?
 
throne throne skrev:
Tack för svaret men vad menar du med 8? 8 bar?
Korrekt 8bar
 
  • Gilla
throne
  • Laddar…
throne throne skrev:
Tack för svaret men vad menar du med 8? 8 bar?
Som sägs, det är för att om blåsan klistrat så kan den lossna från insidan, men kan ta en liten stund. Har du otur så blir det ettt hål i blåsan och det är kört. Du kan testa med lite mindre tryck först, men inte mindre än 6 bar. Nu var frågan, har du köpt ett nytt kärl och det inte gick att lufta det, så är det kanske ett gammalt från gömda hyllan. Det har då haft ett förtryck på ca 1,5 bar och blåsan ligger då kloss insidan kärlet och smetat sig fast.
 
  • Gilla
throne
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Som sägs, det är för att om blåsan klistrat så kan den lossna från insidan, men kan ta en liten stund. Har du otur så blir det ettt hål i blåsan och det är kört. Du kan testa med lite mindre tryck först, men inte mindre än 6 bar. Nu var frågan, har du köpt ett nytt kärl och det inte gick att lufta det, så är det kanske ett gammalt från gömda hyllan. Det har då haft ett förtryck på ca 1,5 bar och blåsan ligger då kloss insidan kärlet och smetat sig fast.
Tack så mycket. Ursäkta min okunnighet. När ni säger 6 bar eller 8 bar, var menar ni på hur måste jag göra det? Menar ni att jag måste lufta expansionskärl till 6 bar eller min luftpump måste blåser 6 bar luft när jag börjar lufta expansionskärl?
 
throne throne skrev:
Tack så mycket. Ursäkta min okunnighet. När ni säger 6 bar eller 8 bar, var menar ni på hur måste jag göra det? Menar ni att jag måste lufta expansionskärl till 6 bar eller min luftpump måste blåser 6 bar luft när jag börjar lufta expansionskärl?
Du måste ha en pump som kan trycka ut runt 6-8bar och kan hålla det där en liten stund för att de ska släppa.
Sen kopplar du på denna på luftnippeln till tanken
 
  • Gilla
throne
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Du måste ha en pump som kan trycka ut runt 6-8bar och kan hålla det där en liten stund för att de ska släppa.
Sen kopplar du på denna på luftnippeln till tanken
Nu jag förstår. Jag kommer testa den och se. Tack så mycket.
 
A Alexn72 skrev:
Du måste ha en pump som kan trycka ut runt 6-8bar och kan hålla det där en liten stund för att de ska släppa.
Sen kopplar du på denna på luftnippeln till tanken
Och när expansionskärl ventil öppnar (hoppas) vad är optimalt tryckt som måste jag sätta på expansionskärl när den är helt tömt? 0.6 bar eller mindre eller 1.5 bar?
 
B
throne throne skrev:
Och när expansionskärl ventil öppnar (hoppas) vad är optimalt tryckt som måste jag sätta på expansionskärl när den är helt tömt? 0.6 bar eller mindre eller 1.5 bar?
Beror på höjdskillnaden. Runt 0.1 bar + antal meter mellan manometern och det högsta elementet placering är väl att anses som ett minsta övertryck.

En normal villa är ju 1.5 bar ofta lite i överkant.
 
  • Gilla
throne
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Beror på höjdskillnaden. Runt 0.1 bar + antal meter mellan manometern och det högsta elementet placering är väl att anses som ett minsta övertryck.

En normal villa är ju 1.5 bar ofta lite i överkant.
Så till exempel, om antal meter mellan manometern och det högsta elementet = 7 meter. Så, måste jag fyller på 0.8 bar max i expansionskärl när den är helt tömt. Är det korrekt?
 
B
throne throne skrev:
Så till exempel, om antal meter mellan manometern och det högsta elementet = 7 meter. Så, måste jag fyller på 0.8 bar max i expansionskärl när den är helt tömt. Är det korrekt?
Eller som minst skulle jag säga. Jag hade nog lagt på 0.1 till 0.2 bar ytterligare. Man vill ju ha övertryck i hela systemet, även om t.ex. manometern visar lite för lite.
 
  • Gilla
throne
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Eller som minst skulle jag säga. Jag hade nog lagt på 0.1 till 0.2 bar ytterligare. Man vill ju ha övertryck i hela systemet, även om t.ex. manometern visar lite för lite.
Jag vill bara tacka alla för hjälpen. Jag har gört allt och expansionskärl funkar igen och den är inte trasig som jag trodde. Tack för hjälpen till alla 😇
 
  • Gilla
Vardagsrum
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.