Hej!

Jag var påväg att montera in ett lås på insidan i min altandörr och innan jag skruvat dit det så satte jag dit det för att testa och vred även om på nyckeln.

Nu kan jag inte längre låsa upp låset och är rädd att det mekaniska i spanjoletten/låset gått i baklås. Dörren är stängd och låst, så jag kan inte se något i sidan på spanjoletten. Men jag har två altandörrar och på den andra så står det C LÅS samt HABO, och detta är allt jag kan se på dörrsidan.

Jag har provat att vrida om nyckeln, och jag märker att den fjädrar emot då jag vrider medsols och mot dörrkarmen. andra håller är det lite mer stumt - men jag har inte vågat ta i för mycket.

Bifogar bild på hur det ser ut.

Vad kan jag göra? Tips mottages tacksamt!

Närbild av ett icke monterat lås på en altandörr, visande låshuset och skruvhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Såg nu att det även står 8121 812 S på spanjoletten :)
 
har du provat med handtaget i så att det står rakt ner och inte lite snett ,annars prova och låsa upp samtidigt som du lirkar lite på handtaget
t
 
Provat att vrida lite lätt med handtaget samtidigt som jag försökt vrida om där låset skall sitta, och tyvärr utan resultat.
 
M Mellberger skrev:
Provat att vrida lite lätt med handtaget samtidigt som jag försökt vrida om där låset skall sitta, och tyvärr utan resultat.
du kan även testa att låta någon trycka på dörren utifrån eller lyfta lite i dörren utifrån ,en kil eller koffot mellan tröskel- dörrblad på låssidan
t
 
Vi har provat att trycka lite på utsidan, men utan resultat. Att lyfta dörren kanske man kan testa.

Samtidigt så har det inte kärvat när jag öppnat eller stängt dörren tidigare, så jag misstänker att det har med själva låsmekanismen att göra...

Men alla tips mottas tacksamt!
 
Redigerat:
prova spruta in 5-56 eller liknade i lås anordningen
t
 
  • Gilla
Mellberger
  • Laddar…
Skall prova 5-56 imorgon när det är ljust ute.

Är det någon som läser detta som själv har HABO C LÅS, 8121 812 S i sin altandörr och kan berätta hur mycket nyckeln är tänkt att vrida runt?
 
Provat med 5-56, provat att lyfta dörren försiktigt och provat att vrida om låset med en skruvmejsel samtidigt som jag lirkar med handtaget - men inget hjälper.

Såg även att låset inte går att vrida fullt ut i lås-läget, vilket den gör i den andra altandörren. Så troligen är det själva mekanismen som havererat. Blir antagligen att få hit en låssmed...
 
Jag låste in nycklarna, dom låg på köksbordet. Som tur var hade jag lite verktyg i bilen så jag kunde knacka ur gångjärnssprintarna på altanen. på det sättet tog jag mig in. Tur att det inte fanns bakkantspinnar.Men det kanske du har.
 
5-56 är ett skit smörjmedel som inte ska vara i närheten av någon typ av låsning någonsin även om en spanjolett inte är speciellt känslig och klarar det mesta, 5-56 är bland det sämsta smörjmedel att använda i lås.
Jag brukar testa att låsa upp med en skruvmejsel så jag får mer kraft samt kan känna vad som händer men finner det lustigt att det skulle gå sönder just när du monterar in nytt lås.
Har du monterat det nya korrekt?
Har du problem även när allt är bortmonterat?
Vad gjorde du mellan att det fungerade till att det inte fungerade?
Spanjoletter och deras låshus går sönder så det är inget konstigt med en trasig spanjolett, finner det lite lustigt att den går sönder just när du monterar nytt lås.
Hur ofta används spanjoletten och när användes den senast?
 
1 123abc skrev:
5-56 är ett skit smörjmedel som inte ska vara i närheten av någon typ av låsning någonsin även om en spanjolett inte är speciellt känslig och klarar det mesta, 5-56 är bland det sämsta smörjmedel att använda i lås.
Jag brukar testa att låsa upp med en skruvmejsel så jag får mer kraft samt kan känna vad som händer men finner det lustigt att det skulle gå sönder just när du monterar in nytt lås.
Har du monterat det nya korrekt?
Har du problem även när allt är bortmonterat?
Vad gjorde du mellan att det fungerade till att det inte fungerade?
Spanjoletter och deras låshus går sönder så det är inget konstigt med en trasig spanjolett, finner det lite lustigt att den går sönder just när du monterar nytt lås.
Hur ofta används spanjoletten och när användes den senast?
Som du kan läsa i det initiala inlägget så var jag på väg att montera dit det, men innan jag gjorde jag detta så satte jag det på plats för att se om det passade på djupet, m.m., och då passade jag dumt nog på att även testa att låsa. Tidigare fanns inget lås alls, och det var därför jag ville få dit ett (vi är nyinflyttade). Själva mekanismen för att öppna/stänga dörren har tidigare fungerat kanon. Istället är det nog bara själva låsmekanismen som gått i "baklås".

Jag kan se att när jag vrider om med en skruvmejsel så kan jag inte föra den till ändläget för låsning, utan den fjädrar istället emot. Den andra fungerade dörren fungerar annorlunda när jag provar med en skruvmejsel - där kan jag vrida om från ena till andra ändläget, vilket jag kan se om jag kikar in där skrivmejseln går in.

Jag håller med dig gällande 5-56 - men jag använde det i syfte att lösa upp eventuella kärvande beläggningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.