Vi har flyttat in i ett hus där det finns en "duschkabin" med allt och lite till... utom en möjlighet att få rätt värme på vattnet.

Om jag vrider på vattnet och det är för kallt, försöker jag vrida termostaten i små, små steg åt det varmare hållet. Varje gång jag vrider någon millimeter blir det först en aning varmare, sedan tillbaka till ungefär samma temperatur. Efter 10-15 gånger blir det plötsligt alldeles för varmt.

Då kan jag börja vrida tillbaka mot kallare läge, i små små steg. Varje gång jag vrider blir det lite kallare i några sekunder, sedan för varmt igen... ända till det plötsligt blir alldeles för kallt. Jag måste alltså vrida en bra bit förbi läget där temperaturen ändrade sig förra gången, inte bara justera tillbaka en liten aning.

Det är möjligt att jag är temperaturkänsligare än andra, men jag har inga som helst problem att få rätt värme i handfatet, eller i duschen i gamla lägenheten, eller på många andra ställen. Här har jag ibland stått i 5-10 minuter och vridit fram och tillbaka innan jag har fått till en temperatur där jag inte huttrar eller känner mig skållad. Då kan temperaturen vara rätt under lång tid, eller i vissa fall ändra sig igen efter några minuter.

Någon som vet vad som kan vara fel?

Det sitter ett klistermärke på: "Swebad, Quality of Sweden". Det finns en installationsmanual helt utan märkesnamn, som bland annat visar ett kopplingsdiagram enligt nedan.

Vi har vedeldning och ackumulatortank som värmer varmvattnet. Termostaten ger samma beteende även när vattnet har varit i "jämvikt" under många timmar så jag tror inte det skulle bero på ojämn temperatur i det inkommande varmvattnet.

Vi har också eget vatten, från grävd brunn. Det är en aning hårt (kalkbeläggningar) men inte så att jag har sett så extrema beläggningar i t.ex. vattenkokaren.

Schematisk bild av duschkabinens vattenflödesdiagram med termostatblandare och olika munstycken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag gissar att termostatkroppen i blandaren har kärvat ihop. Om det går att stänga av vattnet till den så borde det vara ganska enkelt att öppna och kalka av eller vad som nu behövs.
 
OK, så ihopkärvning kan alltså ge det beteendet. Tack!

Att stänga av vattnet är inga problem i sig. Det finns ballofixventiler för kall- och varmvatten. Frågan är då om det går att göra något framifrån/inifrån... Mer sannolikt är väl att vi måste flytta undan hela kabinen för att komma åt. Det är rättare sagt en sorts kombinerad bad+dusch på 150x150 cm, därav att jag ville kolla lite här innan jag börjar med det tyngre arbetet så jag vet om jag borde beställa hem ersättningsdelar eller kanske ge upp och kontakta rörmokare direkt.

Så här ser den i alla fall ut inifrån. Tredje vredet är till termostaten. Jag får se om det går att rubba något framifrån eller om vi får flytta på allt så jag kan komma åt baksidan.

Tack igen!

Insidan av en dusch med flera strålmunstycken och termostatreglage på en kontrollpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Innan du börjar skruva, ta reda på märket på själva termostatdelen, och om du kan få reservdelar någonstans ifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.