Väntar på en Ngenic Tune som verkar ta evigheter att komma, så länge har jag försökt ställa in min Ecoheat 412 på ett sätt som jag trodde skulle få den att köra på nätterna. Istället kör den ganska mycket på dygnets dyraste timmar.

Några inställningar:
- Värme från utomhus: 10C
- Nattsänkning: 6-11 16-22
- Framledning sänks: -20C
- Värme från tid: 120
- Shuntfördröjning: 240

Resultat. Ganska pricksäkert jättemycket förbrukning där jag inte vill ha den, och kallt under natten.

Elförbrukning (de där knäppa spikarna rätt utanför diagrammet är mätfel, knåpade ihop min pulsmätare igår kväll så den var inte helt buggfri under natten. Men allt som ryms inom diagrammet är rätt).

Hjälp

Linjediagram över tidsbaserade mätningar med spikar vid specifika tidpunkter på en mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Framledning

Graf som visar temperaturer i ett värmesystem med etiketterna Ute, Fram, och Retur på en digital skärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag är extremt sugen på att göra en egen styrning så länge. Det går att stänga av hela värmesystemet genom att kortsluta två anslutningar i en plint. Borde inte vara så svårt att göra en grunka med en raspberry och ett relä som helt enkelt stänger av värmen när det är dyrt...
 
För den som är nyfiken kan jag berätta att den som gjort CTCs gränssnitt är dum inuti huvudet. När man aktiverar nattsänkning med schema ska man ange de tider som INTE ska nattsänkas. Schemat visar alltså tider med normaltemperatur
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Kan man inte bara "lura" den med att ställa klockan fel? Eller hämtar den tiden själv?
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Kan man inte bara "lura" den med att ställa klockan fel? Eller hämtar den tiden själv?
Nej det går nog. Men det funkar också om man ställer in schemat på när man vill ha normaltemperatur. Det svåra var att förstå att det är det man ställer in, inte när det ska sänkas.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Düsseldorff
osiris osiris skrev:
För den som är nyfiken kan jag berätta att den som gjort CTCs gränssnitt är dum inuti huvudet. När man aktiverar nattsänkning med schema ska man ange de tider som INTE ska nattsänkas. Schemat visar alltså tider med normaltemperatur
Åh, så intuitivt... Bra UX!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.